ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Innowacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi  w przedsiębiorstwie
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
			
			 
			Data publikacji online: 24-09-2018
			 
		 		
		
			
			 
			Data publikacji: 24-09-2018
			 
		 			
		 
	
							
									
		
	 
		
 
 
NSZ 2018;13(3):149-162
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Autor artykułu zwraca w nim uwagę, że w obecnie występującym burzliwym otoczeniu konieczne
jest zastosowanie innowacyjnego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w strukturach danej organizacji.
Wyjaśnia pojęcie organizacji oraz przedstawia jej typy. Omawiany jest także proces zarządzania
i funkcje pełnione przez współczesnych menadżerów. Charakteryzuje pojęcie innowacyjności w kontekście
zarządzania zasobami ludzkimi przedstawiając podział innowacji. Wskazują na zalety zarządzania przez
innowacje, takie jak na przykład stymulowanie postępu, aktywizacja czy rozwój osobisty pracowników
przez permanentne samokształcenie, a także wady w postaci trudności związanych z pokonaniem oporów,
przyzwyczajeń, tradycyjnych sposobów myślenia i działania pracowników. Następnie przedstawia innowacyjne
zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach administracji samorządowej, czyli w organizacjach
mocno tradycyjnych, osadzonych w określonych procedurach i przyzwyczajeniach. Opisuje zarządzanie
wiedzą jako przejaw innowacyjności. W przedsiębiorstwie innowacyjnym ważne są więc kwalifikacje
pracowników, które jak najlepiej wykorzystane, będą prowadziły zarówno do realizacji celów tej organizacji,
jak i celów indywidualnych pracowników. Zarządzanie zasobami ludzkimi w takim przedsiębiorstwie
odbywa się w sposób innowacyjny, gdy pracownicy partycypują w zarządzaniu i wykorzystując nowe
technologie projektują innowacyjne rozwiązania usprawniające organizację ich pracy oraz sprzyjające
podnoszeniu jakości usług.
		
	
		
REFERENCJE (21)
			
	1.
	
		Bielski M., 2002, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, wyd. C.H.Beck, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Bukovitz W.R., Williams R.L., 1999, The Knowledge Management Fieldbook, Financial Times - Prentice Hall, Pearsons Education Ltd., London.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Brilman J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Ciekanowski Z., 2012, Narzędzia w zarządzaniu zasobami ludzkimi, DANMAR, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Dolińska M., 2006, Kapitał intelektualny a innowacje, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 8/2006.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Goleman D., 2000, Skuteczność różnych stylów zarządzania, „Zarządzanie na Świecie”, nr 6/2000.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Janowska Z., 2010, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Karcz E. (red.), 2009, Współczesne problemy organizacji i zarządzania oświatą. Wybrane aspekty teoretycznopraktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Knap-Stefaniuk, 2018, Innowacje a konkurencyjność przedsiębiorstw, „Biuletyn Wyższej Szkoły Zarządzania Polish Open University”, www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn (26.06.2018).
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Komorowski J., Moczydłowska J. (red.), 2009, Innowacyjne metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
		
	 
	 
 			
	11.
	
		Kossek E., 1989, The acceptance of human resource innovation by multiple constituencies, „Personnel Psychology”, nr 42.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Lenik P., 2006, Motywowanie pracowników administracji publicznej, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 2/2006.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Mazurkiewicz A., 2010, Kapitał ludzki w procesie kształtowania sprawności organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
		
	 
	 
 			
	14.
	
		Niedzielski P., Rychlik K., 2006, Innowacje i kreatywność, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
		
	 
	 
 			
	15.
	
		Niedzielski P., Markiewicz J., Rychlik K., Rzewuski T., 2007, Innowacyjność w działalności przedsiębiorstw. Kompendium wiedzy, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
		
	 
	 
 			
	16.
	
		Penc J., 2007, Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji, Difin, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	17.
	
		J. Penc, 2010, Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	18.
	
		Peszko A., 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo –Dydaktyczne, Kraków.
		
	 
	 
 			
	19.
	
		Sankowska A., 2009, Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wydaw-nictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
		
	 
	 
 			
	20.
	
		Skryme D.J., 1999, Knowledge Creation. Creating the Collaborative Enterprice, Butterworth–Heinemann, Oxford.
		
	 
	 
 			
	21.
	
		Stabryła A., 2000, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa.