ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Coaching jako droga rozwoju oraz refleksyjny proces przemiany drugiego człowieka – teoria i praktyka
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna, Warszawa, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Data publikacji: 31-03-2025
 
 
NSZ 2025;20(1):85-96
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem artykułu jest analiza teoretycznych podstaw coachingu oraz przedstawienie praktycznego zastosowania tej metody w procesie przemiany jednostki. Autor omawia kluczowe koncepcje teoretyczne, które stanowią fundament coachingu, takie jak samorefleksja oraz rozwój kompetencji. Ponadto praca prezentuje studium przypadku ilustrujące realne zastosowanie technik coachingowych i ich wpływ na proces transformacji uczestnika. Wnioski wskazują, że coaching, jako interaktywny i refleksyjny proces, może znacząco przyczynić się do osobistego wzrostu, zwiększenia motywacji oraz osiągnięcia celów życiowych i zawodowych.

Metody badawcze:
Prowadzone badania oparto na metodologii mieszanych metod (ang. mixed methods). Studium przypadku przeprowadzono na bazie techniki ustrukturyzowanego wywiadu, polegającej na analizie konkretnej sytuacji, w której zastosowano ustrukturyzowany wywiad jako narzędzie wspomagające proces coachingu.

Główne wyniki:
Coaching jako proces rozwoju i analiza ma potencjał do wspierania trwałych i głębokich zmian w życiu ludzi. W artykule omówiono, jak coaching wpływa na samorozwój jednostek przez stymulowanie refleksji, wspieranie podejmowania świadomych decyzji oraz wprowadzanie zmian w obszarach osobistych i zawodowych. Podkreślono znaczenie relacji między coachem a klientem oraz rolę zindywidualizowanego podejścia w osiąganiu pożądanych rezultatów.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Kontynuacja badań i rozwój aplikacji coachingu jest kluczowa dla wzrostu i szczegółowości tej kwestii, co pozwala na bardziej szczegółowe zastosowanie tej formy wsparcia w różnych kontekstach, takich jak rozwój zawodowy i osobisty.
REFERENCJE (20)
1.
BENNEWICZ, M., 2014. Coaching kreatywność zabawa. Narzędzia rozwoju dla pasjonatów, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
 
2.
BOYATZIS, R.E., HULLINGER, A., EHASZ, S.F., HARVEY, J., TASSAROTTI, S., GALLOTTI, A., PENAFORT, F., 2022. The Grand Challenge for Research on the Future of Coaching, The Journal of Applied Behavioral Science, vol. 58, nr 2.
 
3.
CANDRA SUSANTO, P., NYOMAN SAWITRI, N., 2022. Coaching, mentoring, leadership transformation and employee engagement: a review of the literature, Dinasti International Journal of Education Management and Social Science, vol. 4, nr 2.
 
4.
CZARKOWSKA, L. (red.), 2011. Coaching katalizator rozwoju organizacji, Warszawa: Wydawnictwo New Down.
 
5.
CZARKOWSKA, L. (red.), 2014. Coaching transformacyjny jako droga ku synergii, Warszawa: Poltext.
 
6.
CZARKOWSKA, L. (red.), 2017. Coaching jako klucz do wewnętrznej motywacji, Warszawa: Poltext.
 
7.
DILTS, R., 2006. Od przewodnika do inspiratora, czyli coaching przez duże „C”, Warszawa: Wydawnictwo PINLP.
 
8.
EN TOH, R.Q., KOH, K.K., LUA, J.K., WONG, R.S.M., YING QUAH, E.L., PANDA, A., YAO, C., LIM, N.A., ONG, Y.T., YUAN CHUA, K.Z., WEI NG, V.W., WONG, S.L.C.H., XUAN YEO, L.Y., SEE, S.Y., YIN TEO, J.J., RENGANATHAN, Y., CHEW CHIN, A.M., KRISHNA, L.K.R., 2022. The role of mentoring, supervision, coaching, teaching and instruction on professional identity formation: a systematic scoping review, BMC Medical Education, nr 22.
 
9.
GROVER, S., FURNHAM, A., 2016. Coaching as a Developmental Intervention in Organisations: A Systematic Review of Its Effectiveness and the Mechanisms Underlying It, PLoS ONE, vol. 11, nr 7.
 
10.
HUSSEY, L., CAMPBELL-MEIER, J., 2020. Are you mentoring or coaching? Definitions matter, Journal of Librarianship and Information Science, vol. 53, nr 3.
 
11.
ICF POLAND, 2024. Definicja coachingu, https://icf.org.pl/ (dostęp: 10.029.2025).
 
12.
KRACZALA, M., WZIĄTEK- STAŚKO, A., 2016. Coaching jako nowoczesna metoda rozwoju kadry kierowniczej, ZN WSH Zarządzanie, nr 1.
 
13.
NORMAN BENETT GROUP, 2024. 20 technik coachingowych, https://normanbenett.pl/ (dostęp: 11.02.2025).
 
14.
PASSMORE, J., EVANS-KRIMME, R., 2021. The Future of Coaching: A Conceptual Framework for the Coaching Sector From Personal Craft to Scientific Process and the Implications for Practice and Research, Frontiers in Psychology, vol. 12.
 
15.
ROCK, D., PAGE, L.J., 2013. Fundamenty coachnigu. Neurobiologia a skuteczna praktyka, Warszawa: Co&Me Publishing.
 
16.
ROGERS, J., 2008. Coaching skills. A handbook, London: Open University Press.
 
17.
ROGERS, J., 2010. Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.
 
18.
SIDOR-RZĄDKOWSKA, M., 2022. Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Warszawa: Wolters Kluwer.
 
19.
TERBLANCHE, N., MOLYN, J., DE HAAN, E., NILSSON, V., 2022. Comparing artificial intelligence and human coaching goal attainment efficacy, PLoS ONE, vol. 17, nr 6.
 
20.
WANG, Q., LAI, Y.-L., XU, X., MCDOWALL, A., 2022. The effectiveness of workplace coaching: a meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches, Journal of Work-Applied Management, vol. 14, nr 1.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top