School of Management and Technology Porto Polytechnic Institute, Center for Research and Innovation in Business Sciences and Information Systems - Ciicesi
Celem artykułu jest zaprezentowanie koncepcji przywództwa wraz ze stymulantami kreowania
i współkreowania jego wartości w postaci zasobów w przemyśle obuwniczym. Badanie zostało przeprowadzone
w regionie Tâmega e Sousa w północnej Portugalii. W celu zebrania danych empirycznych podjęto
studia literaturowe, oparte na trójmianie przywództwa, waloryzacji zasobów ludzkich oraz tworzeniu wartości dodanej. W artykule sformułowano następujący problem badawczy: w jaki sposób zdolność do
przewodzenia wewnętrznymi interesariuszami pomaga kreować wartości w przemyśle obuwniczym? Aby
osiągnąć odpowiedź na powyższy problem zastosowano badanie ilościowe w formie ankiety bezpośredniej
i internetowej. Grupę badawczą stanowiła kadra zarządzająca i pracownicy firm sektora obuwniczego.
Wyniki badania pokazały, że najczęstszymi problemami tych firm są kwestie wewnętrzne; utrzymanie
pracowników i utrzymanie ich satysfakcji oraz kwestie finansowe. Przy wysokim udziale tych czynników,
inwestycje w uczenie się i rozwój nie odgrywają znacznej roli. Widać więc, że istnieje potrzeba inwestowania
w rozwój i motywację pracowników, ich wydajność i zarządzanie wiedzą. Jednocześnie nie należy
zapominać o uznaniowości, waloryzacji relacji i rozwoju kompetencji.
REFERENCJE(23)
1.
Aghion P., Tirole J., 1997, Formal and Real Authority in Organizations. “Journal of Political Economy”, 105(1), 1–29.
Avolio B. J., Walumbwa F. O., Weber T. J., 2009, Leadership: current theories, research, and future directions, “Annual review of psychology”, 60, 422–441.
Balkundi P., Kilduff M., Das T. K., Teng B.-S., Mumford M. D., Todd E. M., 2016, Evolution of situational leadership theory: A critical review, “The Leadership Quarterly”, 23(3), 821–830
De Silva M., Howells J., Meyer M., 2018, Innovation intermediaries and collaboration: Knowledge–based practices and internal value creation, “Research Policy”, 47(1), 70–87.
Kazadi K., Lievens A., Mahr D., 2015, Stakeholder co-creation during the innovation process: Identifying capabilities for knowledge creation among multiple stakeholders, “Journal of Business Research”, 69(2), 525–540.
Kearney R. C., Hays S. W., 2016, Labor-Management Relations and Participative Decision Making : Toward a New Paradigm, “Public Administration Review”, 54(1), 44–51.
Müller R., Turner R., 2010, Leadership competency profiles of successful project managers, “International Journal of Project Management”, 28(5), 437–448.
Neves P., Eisenberger R., 2012, Management Communication and Employee Performance: The Contribution of Perceived Organizational Support, “Human Performance 3*”, 25(5), 452–464
Pera R., Occhiocupo N., Clarke J., 2016, Motives and resources for value co-creation in a multi-stakeholder ecosystem : A managerial perspective, “Journal of Business Research”, 69(10), 4033–4041.
Sharma M., Smith P ., 2002, Developing personal responsibility and leadership traits in all your employees: part 2 – optimally shaping and harmonizing focus, will and capability, “Management Decision”, 40, 814–822.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.