ARTYKUŁ ORYGINALNY
Warunki skutecznego zarządzania organizacją publiczną na przykładzie publicznych szkół podstawowych
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-12-2024
 
 
Data publikacji: 31-12-2024
 
 
NSZ 2024;19(4)
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem artykułu jest próba określenia warunków skutecznego zarządzania organizacją publiczną na przykładzie publicznych szkół podstawowych.

Metody badawcze:
Analiza literatury przedmiotu i kwerenda internetowa.

Główne wyniki:
Pomimo wielu uwag co do doskonałości pomiaru pracy szkoły badacze pozostają zgodni co do tego, że całe funkcjonowanie szkoły powinna zawsze cechować racjonalność w działaniu oraz skuteczność w osiąganiu wytyczonych celów. Autorzy podejmujący temat oceny jakości pracy placówki edukacyjnej wykazują wprawdzie słabość stosowanych mierników, to jednak podkreślają związek skuteczności zarządzania szkołami publicznymi z wysokim poziomem kształcenia.

Implikacje dla teorii i praktyki:
W celu osiągnięcia skuteczniejszych wyników wychowawczych i edukacyjnych szkoły należy w przyszłości zwracać uwagę na dobór dobrego kierownictwa dla szkół oraz dobrze rozpoznać środowisko, posiadane zasoby i ukierunkować działania na budowanie relacji z otoczeniem.
REFERENCJE (64)
1.
BIELSKI, M., 2004. Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
 
2.
BIEROŃ, K., 2012. Potencjał współpracy, [w:] Mazurkiewicz, G. (red), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
3.
BOGUKALEC, M., 1999. Co sądzić o szkockim systemie nadzoru?, Dyrektor Szkoły, nr 11.
 
4.
CAMERON, K.S., QUINN, R.E., 2003. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurencyjnych, Kraków: Wolters Kluwer.
 
5.
DAVIS, D.A., THOMAS, M., 1989. Effective School and Effective Teachers, Boston: Allyn and Bycon.
 
6.
DORCZAK, R., 2009. Zarządzanie w edukacji – wyzwania i możliwości, Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 2 (6).
 
7.
DORCZAK, R., 2013. Dyrektor szkoły jako przywódca edukacyjny – próba określenia kompetencji kluczowych, [w:] Mazurkiewicz, G. (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
8.
DUBS, R., 1994. Die Führung einer Schule, https://www.pedocs.de/volltext... (dostęp: 28.11.2024).
 
9.
DZIERZGOWSKA, I., KALINOWSKA, M., 2001. Mierzenie jakości pracy szkoły. Poradnik, Warszawa: CODN.
 
10.
DZIÓŁKO, M., KOCEJKO, M., PIWOWOŃSKA, J., 2023. Model dobrej szkoły, https://www.funduszeeuropejski... (dostęp: 28.11.2024).
 
11.
EKIERT-GRABOWSKA, D., 1994. Efektywna szkoła – dobra szkoła, Dyrektor Szkoły, nr 2.
 
12.
EKIERT-GRABOWSKA, D., ELSNER, D. (red.), 1997. Jakość, planowanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych w zarządzaniu oświatą, Warszawa: Program TERM FRSE, Ministerstwo Edukacji Narodowej.
 
13.
ELSNER, D., 2006. Bardzo efektywna szkoła. Co to znaczy?, cz. I, Dyrektor Szkoły, nr 2.
 
14.
FRĄCZKIEWICZ-WRONKA, A., MARZEC, I. (red.), 2015. Kultura organizacji publicznych świadczących usługi społeczne: orientacja, uwarunkowania i efekty, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
 
15.
FULLAN, M., 2006. Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
16.
GABLETA, M. (red.), 2001. Problemy społeczne w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
 
17.
GALBRAITH, J., DOWNEY, D., KATES, A., 2002. Designing Dynamic Organizations: A Hand-on Guide for Leaders at All Levels, New York: AMACOM.
 
18.
GARMULEWICZ, M., 2006. Środowisko zewnętrzne a osiągnięcia szkolne uczniów gimnazjów, [w:] Bogaj, M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
19.
GAWROŃSKI, K. (red.), 2001. Zmiany w powiatowej oświacie, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
 
20.
GRIFFIN, R.W., 2004. Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
21.
HALL, H., 2007. Marketing w szkolnictwie, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
 
22.
IWANKIEWICZ-RAK, B., 1997. Marketing organizacji niedochodowych. Wybrane problemy adaptacji w warunkach polskich, Wrocław: Prace Naukowe AE im. O. Langego we Wrocławiu.
 
23.
JUNG-KONSTANTY, S., 2023. Zarządzanie zmianami systemowymi i relacjami z interesariuszami w oświacie w Polsce w pierwszych dekadach XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Profil-Archeo.
 
24.
KIEŻUN, W., 1980. Podstawy organizacji i zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
 
25.
KIEŻUN, W., 1997. Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
 
26.
KOTARBIŃSKI, T., 1975. Traktat o dobrej robocie, Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
 
27.
KOTARBIŃSKI, T., 1999. Prakseologia, [w:] Dzieła wszystkie, Wrocław: Ossolineum.
 
28.
KOWALSKI, T., 1989. Problem kryteriów efektywności organizacyjnej szkoły, Nowa Szkoła, nr 1.
 
29.
KOŻUCH, B., 2004. Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Warszawa: Placet.
 
30.
KOŻUCH, B., 2011. Istota współczesnych usług publicznych, [w:] Kożuch, B., Kożuch, A. (red.), Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie, Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ.
 
31.
KRZYŻANOWSKI, L., 1985. Podstawy nauki zarządzania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
 
32.
KUKLIŃSKI, A. (red.), 2001. Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Warszawa: Komitet Badań Naukowych.
 
33.
LEWANDOWSKI, M., 2013. Sprawność zarządzania instytucjami kultury, [w:] Frączkiewicz-Wronka, A. (red.), Efektywność zarządzania organizacjami publicznymi i jej pomiar, Katowice: Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, nr 168.
 
34.
ŁUCZYŃSKI, J., 2011. Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
35.
ŁUKASIEWICZ, J., KŁOSOWSKA, K., 2006. Uwarunkowania sprawności działania administracji samorządowej – aspekty teoretyczne i praktyczne, [w:] Ura, E. (red.), Sprawność działania administracji samorządowej, Rzeszów: Stowarzyszenie Edukacji Administracji Publicznej i Zakład Prawa Publicznego Wydziału Prawa Uniwersytetu Rzeszowskiego.
 
36.
MACBEATH, J., SCHRATZ, M., MEURET, D., JAKOBSEN, L., 2005. Czy nasza szkoła jest dobra?, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
 
37.
MATWIEJCZUK, R., 2000. Efektywność – próba definicji, Przegląd Organizacji, nr 11.
 
38.
MAZURKIEWICZ, G., 2011. Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
39.
MAZURKIEWICZ, G., (red.), 2012. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
40.
MISZTAL, J., 2012. Analiza wyników egzaminów zewnętrznych jako warunek jakościowego rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły, [w:] Mazurkiewicz, G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
41.
MODZELEWSKI, P., 2011. System zarządzania jakością. Skuteczność i efektywność administracji samorządowej, Warszawa: CeDeWu.
 
42.
OKOŃ, W., 1998. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
 
43.
OLIŃSKI, M., 2015. Efektywność ekonomiczna kontraktowania zadań publicznych, [w:] Krukowski, K., Siemiński, M. (red.), Zarządzanie publiczne. Teoria i praktyka w polskich organizacjach, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
 
44.
ORZECHOWSKI, J., 1977. Organizacyjne mierniki efektywności pracy szkoły, Nowa Szkoła, nr 9.
 
45.
OSTROWSKA, S., 2015a. Efektywność organizacji świadczącej usługi społeczne, [w:] Frączkiewicz-Wronka, A., Marzec, I. (red.), Kultura organizacji publicznych świadczących usługi społeczne: orientacja, uwarunkowania i efekty, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
 
46.
OSTROWSKA, S., 2015b. Otoczenie zewnętrzne jako czynnik oddziałujący na kulturę organizacji świadczących usługi społeczne, [w:] Frączkiewicz-Wronka, A., Marzec, I. (red.), Kultura organizacji publicznych świadczących usługi społeczne: orientacja, uwarunkowania i efekty, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
 
47.
OTRĘBA, R., 2012. Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną, Warszawa: Wolters Kluwer Business.
 
48.
PAJĄK, J., 1996. Kultura organizacyjna w oświacie. Teoria – praktyka – stymulacja, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
 
49.
PIWOWAR-SULEJ, K., 2009. Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie, Warszawa: Wolters Kluwer Business.
 
50.
PSZCZOŁOWSKI, T., 1976. Zasady sprawnego działania. Wstęp do prakseologii, Warszawa: Wiedza Powszechna.
 
51.
RACZYŃSKA, M., KRUKOWSKI, K., 2020. Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego, Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
52.
ROBBINS, S.P., DECENZO, D.A., 2002. Podstawy zarządzania, Warszawa: PWE.
 
53.
ROKITA, J., 2009. Dynamika zarządzania organizacjami, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
 
54.
RUTKOWSKA, A., 2015. Teoretyczne podstawy oceny efektywności funkcjonowania administracji publicznej w ujęciu niepragmatycznym, [w:] Krukowski, K., Siemiński, M. (red.), Zarządzanie publiczne. Teoria i praktyka w polskich organizacjach, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
 
55.
SCHULZ, R., 1993. Szkoła jako organizacja, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
56.
Skrzydło-Niżnik, I., 1983. Kategorie sprawności organizacyjnej dla pracy szkoły, Nowa Szkoła, nr 1.
 
57.
STAŃCZYK-HUGIET, E., 2004. Zarządzanie przez cele, [w:] Krupski, R. (red.), Metody zarządzania przedsiębiorstwem w przestrzeni marketingowej, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
 
58.
STONER, J.A.F., FREEMAN, R.E., GILBERT, D.R., 2001. Kierowanie, Warszawa: PWE.
 
59.
STOŻEK, E., 2009. Akademia Zarządzania „Dyrektora Szkoły”, Lekcja 3, rok szkolny 2009/2010, EWD w ręku dyrektora, Dyrektor Szkoły, nr 12.
 
60.
USTAWA, 2004. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. 2004 nr 89, poz. 845 ze zm.).
 
61.
WENZEL, H., 2012. Rozwój szkolnictwa i nowe kierownictwo, [w:] Mazurkiewicz, G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
62.
ZIELENIEWSKI, J., 1976. Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
 
63.
ZIELENIEWSKI, J., 1979. Organizacja i zarządzanie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
 
64.
ZIEMNICKI, S., 1997, Zmieniająca się szkoła, Nowe w Szkole, nr 3.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top