ARTYKUŁ ORYGINALNY
Wyzwania rynku pracy branży lotniczej z perspektywy doświadczeń agencji zatrudnienia wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów TSL
Więcej
Ukryj
1
Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie, Polska
Data publikacji online: 31-12-2024
Data publikacji: 31-12-2024
NSZ 2024;19(4):43-56
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem podjętego badania była konfrontacja wniosków z analiz opracowań teoretycznych z praktyką działalności agencji zatrudnienia wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów gospodarczych z branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), w tym z branży lotniczej. Przyjęto hipotezę, że zidentyfikowane w toku badań teoretycznych wyzwania rynku pracy lotniczej zostaną uszczegółowione, będąc powiązane ze specyfiką wyzwań w obszarach zatrudnienia najbardziej powszechnych dla outsourcingu, zindywidualizowane w kontekście obszarowym realizacji badania przez wyszczególnienie wyzwań dotyczących obszaru planowanej lokalizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz omówione na tle ogólnej sytuacji kadrowej w branży TSL.
Metody badawcze:
Dla osiągnięcia założonego celu badania zastosowano metodę studium przypadku.
Główne wyniki:
Agencja zatrudnienia, będąc łącznikiem pomiędzy oferującymi zatrudnienie podmiotami gospodarczymi a zainteresowanymi ofertą potencjalnymi pracownikami, staje się istotnym podmiotem oceny sytuacji kadrowej w branży lotniczej.
Implikacje dla teorii i praktyki:
Ocena sytuacji kadrowej w branży lotniczej jest determinowana przez charakter zatrudnienia, do którego poszukiwani są kandydaci, i specyfikę obszaru geograficznego, w którym prowadzone są ich poszukiwania, z jednoczesnym uwzględnieniem, iż agencje są skupione głównie na kwestii pozyskiwania kadry.
REFERENCJE (16)
2.
AIRPORTS COUNCIL INTERNATIONAL, 2022. The Evolution of the Airport Workforce. Turning Challenges into Opportunities,
https://store.aci.aero/product... (dostęp: 24.11.2024).
3.
AIRPORTS COUNCIL INTERNATIONAL, 2023. Building a Resilient Aviation Workforce. Attraction and Retention Strategies for the Airport and Ground Handling Ecosystem Stakeholders,
https://store.aci.aero/product... (dostęp: 24.11.2024).
5.
BABBIE, E., 2004. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.
GRZEGORCZYK, W., 2015. Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu, [w:] Grzegorczyk, W. (red.), Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
8.
INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION, 2018. Aviation Human Resources Report 2018 – Exploring Recruitment, Retention and Staff Development in the Aviation Industry,
https://www.iata.org/en/traini... (dostęp: 24.11.2024).
9.
INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION, 2019. IATA Aviation Ground Handlin Report 2019 – Attracting, Developing & Retaining Talent,
https://www.iata.org/en/traini... (dostęp: 24.11.2024).
11.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION, 2022. Attracting and Developing the Aviation Ecosystem’s Workforce to Ensure the Industry’s Long-Term Sustainability and Resilience,
https://www.icao.int/Meetings/... (dostęp: 24.11.2024).
13.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY, 2023. Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.), Załącznik do Uchwały nr 228/2023 Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2023 r., Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
14.
PIOTROWSKA-PIĄTEK, A., 2022. Atrakcyjność sektora TSL na rynku pracy w Polsce, Studia Prawno-Ekonomiczne, t. 124, s. 151-167.
15.
USTAWA, 2004. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99, poz. 1001).