ARTYKUŁ ORYGINALNY
Skuteczna strategia utrzymania ruchu na przykładzie przedsiębiorstwa z branży produkcyjnej
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu, Filia w Opolu, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Data publikacji: 31-03-2025
 
 
NSZ 2025;20(1):135-156
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Analiza systemu produkcyjnego po kątem skuteczności strategii utrzymania ruchu. Celem badania jest zdefiniowanie czynników, jakie mają wpływ na skuteczność strategii utrzymania ruchu w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Metody badawcze:
W ramach badania zastosowano dwa narzędzia badawcze: obserwację oraz analizę danych ilościowych. Przeprowadzono obserwację rutynowych prac, jakie wykonywane są przez służby utrzymania ruchu i na tej podstawie porównano uzyskane wyniki z założeniami wdrożonej strategii utrzymania ruchu. Następnie przeprowadzono analizę zebranych danych ilościowych z systemu SAP za rok 2024 na temat dwóch rodzajów działań: prewencyjnych i predykcyjnych.

Główne wyniki:
Budowanie skutecznej strategii utrzymania ruchu jest obszarem, który wymaga stałej integracji z obszarem produkcyjnym. Współpraca w tym zakresie sprawia, że wdrożony system zarządzania przynosi wymierne korzyści dla każdej ze stron. Zarówno prowadzone działania prewencyjne, jak i predykcyjne są oparte na stosowanej strategii utrzymania ruchu. Z punktu widzenia funkcjonowania działu technicznego istotne jest również podkreślenie roli pracowników. Służbę utrzymania ruchu stanowią doświadczeni pracownicy, a to właśnie doświadczenie stanowi jedną z podstaw skuteczności strategii utrzymania ruchu. Wyniki badań wskazują na skuteczność strategii utrzymania ruchu. Potwierdzeniem tego jest osiąganie ustalonych wyników oraz poszukiwanie najlepszych metod ciągłego doskonalenia procesów utrzymania ruchu.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Wdrożenie odpowiednio wybranej strategii utrzymania ruchu ma za zadanie nie tylko ulepszyć funkcjonowanie działów technicznych, lecz także przyczynić się do tworzenia wartości i realizacji ustalonych celów. Wybór strategii utrzymania ruchu powinien być wynikiem złożonej analizy działalności oraz przyszłej wizji przedsiębiorstwa.
REFERENCJE (36)
1.
AL-REFAIE, A., LEPKOVA, N., CAMLIBEL, M.E., 2022. The Relationships between the Pillars of TPM and TQM and Manufacturing Performance Using Structural Equation Modelin, Sustainability, vol. 14, nr 3, s. 1-17.
 
2.
BALLE, M., JONES, D., CHAIZE, J., FIUME, O., 2019. Strategia Lean. Kultura uczenia się kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej, Warszawa: MT Biznes.
 
3.
BARTOCHOWSKA, D., FERENC, R., 2015. Instrumenty wsparcia utrzymania ruchu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 80, s. 21-50.
 
4.
DURLIK, I., 2007. Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie systemów produkcyjnych. Część I, Warszawa: Placet.
 
5.
FAVARÃO DA SILVA, R., DE ANDRADE MELANI, H.A., DE CARVALHO MICHALSKI, M.A., DE SOUZA, G.F.M., 2023. Reliability and Risk Centered Maintenance: A Novel Method for Supporting Maintenance Management, Applied Sciences, vol. 13, nr 19, s. 1-23.
 
6.
FRĄŚ, J., FRĄŚ, M., 2018. Metody i narzędzia zarządzania utrzymaniem ruchu maszyn współczesnych systemów produkcyjnych, Problemy Nauk Stosowanych, nr 8, s. 69-80.
 
7.
FURMAN, J., 2014. Wdrażanie wybranych narzędzi koncepcji Lean Manufacturing w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, nr 1, s. 247-256.
 
8.
GAJDZIK, B., 2015. Zarządzanie produktywnością maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, vol. 18, nr 1, s. 13-19.
 
9.
GOLIASZ, T., PSZCZÓŁKOWSKI, J., 2019. Istota strategii eksploatacji według kryteriów niezawodności, Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, vol. 231, nr 6, s. 161-167.
 
10.
GREŃ, A., ZAZIĘBŁO, P., 2019. Zastosowanie wybranych narzędzi zarządzania jakością w celu zwiększenia efektywności maszyn w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, nr 22 (3), s. 11-18.
 
11.
HAMROL, A., 2016. Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne, Warszawa: PWN.
 
12.
JANISZ, K., MIGACZ, U., 2016. Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, vol. 17, nr 12) s. 1579-1583.
 
13.
KISIEL, P., 2017. Koncepcja wdrożenia wybranych metod Lean Production w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, vol. 18, nr 6, s. 1410-1414.
 
14.
KOŁODZIEJSKI, M., MATUSZAK, Z., 2017. Reliability Centered Maintenance (RCM) – basics of implementation and general characteristics, Journal of Machine Construction and Maintenance – Problemy eksploatacji, nr 4, s. 99-105.
 
15.
KOSICKA, E., MAZURKIEWICZ, D., GOLA, A., 2016. Problemy wspomagania decyzji w systemach utrzymania ruchu, Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska, nr 4, s. 49-52.
 
16.
KOWALIK, K., 2018. Diagram Ishikawy w teorii i praktyce zarządzania jakością, Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, vol. 3, nr 1, s. 15-17.
 
17.
KRUSZEWSKA, M., 2020. Nowoczesny inżynier. Podstawy inżynierii produkcji, Krosno: Wydawnictwo KaBe.
 
18.
LEGUTKO, S., 2009. Trendy rozwoju utrzymania ruchu urządzeń i maszyn, Eksploatacja i Niezawodność, nr 2, s. 8-16.
 
19.
MAGULSKI, P., 2024. Opracowanie i wprowadzenie nowoczesnego systemu utrzymania ruchu urządzeń opartego na strategii planowo-zapobiegawczej na obiekcie offshore [praca doktorska], Gdańsk: Politechnika Gdańska.
 
20.
MATYSEK, M., ORDA, J., RUTKOWSKA, U., ŻELASKO, A., 2014. Przewodnik do systemów i narzędzi Organizacji i Zarządzania Produkcją. Poradnik, Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
 
21.
MCCARTHY, D., RICH, N., 2004. Lean TPM a blueprint for change. Butterworth Heinemann, Swansea: Elsevier.
 
22.
MISIUREK, B., 2012. Strategia wdrażania systemu TPM, Inżynieria Maszyn, vol. 17, nr 3, s. 119-127.
 
23.
NAWROCKI, W., 2019. Analiza wybranych wskaźników niezawodności w systemie TPM do integracji procesów produkcji i utrzymania ruchu w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, vol. 22, nr 1, s. 13-18.
 
24.
OBORA, H., 2018. Zasady i narzędzia realizacji analizy RCA, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 538, s. 304-314.
 
25.
PIERSIALA, S., TRZCIELIŃSKI, S., 2005. Systemy utrzymania ruchu. Koncepcje zarządzania systemami wytwórczymi, Poznań: Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Zarządzania.
 
26.
POHAN, F., SAPUTRA, I., TUA, R., 2023. Scheduling Preventive Maintenance to Determine Maintenance Actions on Screw Press Machine, Jurnal Riset Rumpun Ilmu Teknik, vol. 1, nr 1, s. 1-14.
 
27.
POMIETLORZ-LOSKA, M., BYRSKA-BIENIAS, K., 2016. Metody i techniki zarządzania utrzymaniem ruchu – studium przypadku, [w:] Knosala, R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
 
28.
SKOTNICKA-ZASADZIEŃ, B., 2012. Analiza efektywności zastosowania metody FMEA w małym przedsiębiorstwie przemysłowym, Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, vol. 2, nr 2, s. 142-153.
 
29.
SUPRIYANTO, H., KURNIATI, N., SUPRIYANTO, M.F.R., 2021. Maintenance Performance Evaluation of an RCM Implementation: A Functional Oriented Case Study, International Journal of Mechanical Engineering and Robotics Research, vol. 10, nr 12, s. 702-709.
 
30.
SUSANTO PRIMADI, C., ALI, H., NYOMAN SAWITRI, N., WIDYASTUTI, T., 2023. Strategic Management: Concept, Implementation, and Indicators of Success (Literature Review), Siber Journal of Advanced Multidisciplinary, vol. 1, nr 2, s. 44-54.
 
31.
WALCZAK, M., 2012. Zarządzanie systemem utrzymania ruchu w przedsiębiorstwie na przykładzie Total Productive Maintenance, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 265, s. 246-256.
 
32.
WALCZAK, M., 2018. Reliability centered maintenance (RCM) współczesnym narzędziem realizacji strategii obsługi eksploatacyjnej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 538, s. 444-453.
 
33.
WÓDZ, D., 2014. Teoria ograniczeń w utrzymaniu ruchu, Zarządzanie Utrzymaniem Ruchu, nr 2, s. 60-62.
 
34.
WOŹNICKA, K., SIKORA, K., 2014. Model utrzymania sprawności produkcyjnej maszyn jako kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstwa produkcyjnego, [w:] Knosala, R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
 
35.
BARROS, C., MASSALA, M., 2021. Reliability Centered Maintenance (RCM) – Implementation and Benefits, https://manwinwin.com/wp-conte... (dostęp: 7.03.2025).
 
36.
GOLONKA, P., 2015. TPM – Total Productive Maintenance – budowa efektywnego utrzymania ruchu na produkcji, https://leanactionplan.pl/tpm/ (dostęp: 7.03.2025).
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top