W artykule zaprezentowano korzyści płynące z wykorzystania zarządzania sieciami powiązań międzyorganizacyjnych do budowania zwinnej organizacji opartej na wiedzy. Punktem wyjścia dla rozważań jest wskazanie pojawiających się we współczesnym otoczeniu tendencji stawiających przed organizacjami rosnące wymagania w zakresie dostosowywania się do niezwykle szybko zmieniających się warunków funkcjonowania. Sukces we wdrażaniu modelu zwinnej organizacji opartej na wiedzy wymaga stałej obserwacji otoczenia i wychwytywania pojawiających się w nim szans i zagrożeń. Warunkiem powodzenia takiej strategii jest dostęp do aktualnej i adekwatnej informacji. Zasoby te znajdują się w posiadaniu wielu podmiotów na rynku, a dostęp do nich wymaga współpracy i otwartości na dzielenie się wiedzą. Pomocne w procesie wymiany tego niezwykle cennego zasobu może być wykorzystanie sieci powiązań łączących organizacje i mechanizmów nią rządzących.
REFERENCJE(31)
1.
AHUJA G., 2000, Collaboration Networks, Structural holes, and Innovation: A Lon-gitudinal Study, “Administrative Science Quarterly”, vol. 45, 425–455.
ALEXY O., GERARD G., AMMON J. S., 2013, Cui Bono? The Selective Revealing of Knowledge and its Implications for Innovative Activity, “Academy of Management Review”, vol. 38, no. 2, ss. 270-291.
BOONE T., GANESHAN R., 2008, Knowledge Acquisition and Transfer Among En-gineers: Effects of Network Structure, “Managerial and Decision Economics”, vol. 29, no. 5, ss. 459–468.
BRASS D. J., GALASKIEWICZ J., GREVE H. R., TSAI W., (2004). Taking Stock of Networks and Organizations: A Multilevel Perspective, “Academy of Management Journal”, vol. 47, no. 6, ss. 795–817.
CASSIMAN B., VEUGELERS R., 2002, R&D Cooperation and Spillovers: Some Empirical Evidence from Belgium, “The American Economic Review”, vol. 92, no. 4, ss. 1169-1184.
COWAN R., JONARD N., 2004, Network Structure and the Diffusion of Knowledge, “Journal of economic Dynamics and Control”, vol. 28, no. 8, ss. 1557-1575.
EBBEN J. J., JOHNSON A. C., 2005, Efficiency, Flexibility, or Both? Evidence Link-ing Strategy to Performance in Small Firms, “Strategic Management Journal”, vol. 26, no. 13, ss. 1249-1259.
GRZESIUK K., (2013), Mechanizmy zakorzenienia społecznego organizacji, w: PAWLAK M., Nowe tendencje w zarzadzaniu. Tom IV, Wydawnictwo KUL, Lublin, ss. 53-64.
HANSEN M. T., 1999, The search-transfer problem: The role of weak ties in sharing knowledge across organization subunits, “Administrative Science Quarterly”, vol. 44, no. 1, ss. 82–111.
KAŁKOWSKA J., WŁODARKIEWICZ-KLIMEK H., 2013, Technologie informa-cyjno-komunikacyjne w zwinnej organizacji opartej na wiedzy –koncepcja badań, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu”, nr 299, ss. 40-48.
LEVIN, D. Z., CROSS, R., 2004, The Strength of Weak Ties You Can Trust: The Me-diating Role of Trust in Effective Knowledge Transfer, “Management Science”, vol. 50, no. 11, ss. 1477–1490.
MAREK A., GRZESIUK K., (2015), Diffusion of Knowledge in Organization from Cultural and Network Perspective, “CBU International Conference Proceedings”, vol. 3, ss. 102-108.
MCPHERSON M., SMITH-LOVIN L., COOK J. M., 2001, Birds of a Feather: Ho-mophily in Social Networks, “Annual Review of Sociology”, vol. 27, no. 1, ss. 415–444.
OVERBY E., BHARADWAJ A., SAMBAMURTHY V., 2006, Enterprise agility and the enabling role of information technology, “European Journal of Information Systems”, vol. 15, no. 2, ss. 120-131.
SWINK M., NARASIMHAN R., KIM S. W., 2005, Manufacturing Practices and Strategy Integration: Effects on Cost Efficiency, Flexibility, and Market‐based Per-formance, “Decision Sciences”, vol. 36, no. 3, ss. 427-457.
TSAI W., GHOSHAL S., 1998, Social Capital and Value Creation: The Role of In-trafirm Networks, “Academy of Management Journal”, vol. 41, no. 4, ss. 464–476.
UZZI B., 1997, Social Structure and Competition in Interfirm Networks: The Paradox of Embeddedness, “Administrative Science Quarterly”, vol. 42, no. 1, ss. 35–66.
VAZQUES-BUSTELO D., AVELLA L., FERNANDEZ E., 2007, Agility Drivers, Enablers and Outcomes, “International Journal of Operations & Production Manage-ment”, vol. 27, no. 12, ss. 1303-1332.
WŁODARKIEWICZ-KLIMEK, H., 2013, Kapitał ludzki w kształtowaniu Zwinności organizacji opartych na wiedzy, ”Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu”, nr 299, ss. 138–147.
YANG H., PHELPS C., STEENSMA H. K., 2010, Learning from What Others Have Learned from You: The Effects of Knowledge Spillovers on Originating Firms, “Acad-emy of Management Journal”, vol. 53, no. 2, ss. 371-389.
ZAHEER A., BELL G. G., 2005, Benefiting from Network Position: Firm Capabili-ties, Structural Holes, and Performance, “Strategic Management Journal”, vol. 26, no. 9, ss. 809–825.
ZAHEER A., MCEVILY B., PERRONE V., 1998, Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance, “Organization Science”, vol. 9, no. 2, ss. 141-159.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.