STUDIUM PRZYPADKU
Strategie zarządzania relacjami w publicznych szkołach podstawowych – studium przypadku
 
Więcej
Ukryj
1
University of the National Education Commission, Krakow, Poland
 
2
Jagiellonian University, Krakow, Poland
 
3
WSB University, Dąbrowa Górnicza, Poland
 
 
Data publikacji online: 30-09-2025
 
 
Data publikacji: 30-09-2025
 
 
NSZ 2025;20(3):113-124
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Określenie rozumienia zarządzania relacjami przez kadrę zarządzającą szkołą. Pytania badawcze brzmią: Jak liderzy szkół rozumieją zarządzanie relacjami? Jak ich rozumienie wpływa na praktykę szkolną?

Metody badawcze:
Studium przypadku.

Główne wyniki:
Badania wykazały, że publiczna szkoła podstawowa nie ma strategii zarządzania relacjami z interesariuszami jako takiej. Badani wskazali na kilka elementów, które ich zdaniem mogą odzwierciedlać taką strategię. Były to: plan pracy szkoły, długofalowa współpraca, działania spontaniczne oraz zespoły robocze. Wyniki pokazały, że szkoła traktuje zarządzanie relacjami z interesariuszami jako działanie przypadkowe i nieplanowane, wynikające z wszelkich możliwych okazji.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Zaleca się planowanie działań długoterminowych na podstawie świadomego zarządzania relacjami. Przykładem może być opracowanie planu współpracy między szkołą a jej interesariuszami. Przyjęcie strategicznego planu działania w tym zakresie pozwoliłoby również na dobór skutecznych strategii zarządzania relacjami. Przyjęty plan umożliwiłby racjonalne działania w zakresie zarządzania relacjami, a nie byłby jedynie efektem okoliczności, czyli wykorzystywania wszelkich nadarzających się okazji. Zaleca się również wykorzystanie doświadczeń szkół zagranicznych w zakresie relacji z interesariuszami. Można to zrobić na dwa sposoby: zapraszając kadrę szkół zagranicznych do wizyt w szkołach w Polsce lub wysyłając kadrę polskich publicznych szkół podstawowych na staże u partnerów zagranicznych.
REFERENCJE (20)
1.
AUSTEN, A., CZAKON, W., 2012. Znaczenie interesariuszy dla zarządzania organizacjami publicznymi, [in:] Frączkiewicz-Wronka, A. (ed.), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
 
2.
BABBIE, E., 2004. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
3.
BANKS, M., VERA, D., 2007. Towards a Typology of Stakeholder Management Strategies, Philadelphia: Academy of Management Conference.
 
4.
BEDNARCZYK, H., 2000. Współczesne trendy edukacji, [in:] Plewka, Cz., Bednarczyk, H. (eds.), Vademecum menedżera oświaty, Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr. Instytut Technologii Eksploatacji.
 
5.
CRESWELL, J.W., 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
6.
DENZIN, N., LINCOLN, I. (eds.), 2009. Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
7.
FORD, R.C., PEEPER, W.C., GRESOCK, A., 2009. Friends to Grow and Foes to Know: Using a Stakeholder Matrix to Identify Management Strategies for Convention and Visitors Bureaus, Journal of Convention & Event Tourism, No. 10 (3).
 
8.
FRĄCZKIEWICZ-WRONKA, A. (Ed.), 2012. Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
 
9.
GILES, D.L., 2019. Relational leadership in education. A phenomenon of inquiry and practice, London – New York: Routledge.
 
10.
GLINKA, B., CZAKON, W., 2021. Podstawy badań jakościowych, Warszawa: PWE.
 
11.
JUNG-KONSTANTY, S., 2023. Zarządzanie zmianami systemowymi i relacjami z interesariuszami w oświacie w Polsce w pierwszych dekadach XXI wieku, Pękowice: Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo.
 
12.
KOŁODZIEJCZYK, J., 2010. Wymagania wobec szkół i obszary ewaluacji, [in:] Mazurkiewicz, G. (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
13.
MARCH, J.G., 1991. Exploration and exploitation in organizational learning, Organization Science, Vol. 2, No. 1, February.
 
14.
MAZURKIEWICZ, G., 2007. Bezradność szkoły. Jakich szkół potrzebuje społeczeństwo wiedzy?, [in:] Piech, K., Skrzypek, E. (eds.), Wiedza w gospodarce, społeczeństwie i przedsiębiorstwach: Pomiary, charakterystyka, zarządzanie, Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
 
15.
MAZURKIEWICZ, G., 2010. Po co szkołom ewaluacja?, [in:] Mazurkiewicz, G. (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
16.
MAZURKIEWICZ, G., 2011. Ewaluacja zewnętrzna w kształtowaniu celów działania, systemu wartości i kultury organizacyjnej, [in:] Augustyniak, E. (ed.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się, Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica.
 
17.
MINISTRY OF EDUCATION REGULATIONS, 2009. Regulation on school inspection system, 7 October 2009 (Journal of Laws 2009, No. 168, item 1324) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2009 nr 168, poz. 1324).
 
18.
POLANYI, K., 2001. The great transformation: The political and economic origins of our time, Boston: Beacon Press.
 
19.
SUŁKOWSKI, Ł., 2015. Paradygmaty humanistycznego zarządzania, [in:] Nierenberg, B., Batko, R., Sułkowski, Ł. (eds.), Zarządzanie humanistyczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
20.
SUŁKOWSKI, Ł., LENART-GANSINIEC, R., 2021. Epistemologia, metodologia i metody badań w naukach o zarządzaniu i jakości, Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top