CASE REPORT
Relationship management strategies in public primary schools – case study
 
More details
Hide details
1
University of the National Education Commission, Krakow, Poland
 
2
Jagiellonian University, Krakow, Poland
 
3
WSB University, Dąbrowa Górnicza, Poland
 
 
Online publication date: 2025-09-30
 
 
Publication date: 2025-09-30
 
 
NSZ 2025;20(3):113-124
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Research objectives and hypothesis/research questions:
To identify understanding of relationship management by school management. Research questions are: How school leader understands relationship management ? How their understanding influences school practice?

Research methods:
Case study.

Main results:
The study revealed that the public primary school lacked a dedicated stakeholder management strategy. Respondents identified several elements that, in their opinion, might reflect such a strategy. These included a school work plan, long-term collaboration, spontaneous activities, and work teams. The results revealed that the school treats stakeholder management as a random and unplanned activity, arising from any and all opportunities.

Implications for theory and practice:
It is recommended to plan long-term activities based on conscious relationship management. An example would be developing a cooperation plan between the school and its stakeholders. Adopting a strategic action plan in this area would also allow for the selection of effective relationship management strategies. The adopted plan would enable rational action in relationship management, rather than being merely a result of circumstance – that is, exploiting every opportunity that arises. It is also recommended to leverage the experiences of foreign schools in the field of stakeholder relations. This can be achieved in two ways: by inviting staff from foreign schools to visit schools in Poland or by sending staff from Polish public primary schools on internships with foreign partners.
REFERENCES (20)
1.
AUSTEN, A., CZAKON, W., 2012. Znaczenie interesariuszy dla zarządzania organizacjami publicznymi, [in:] Frączkiewicz-Wronka, A. (ed.), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
 
2.
BABBIE, E., 2004. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
3.
BANKS, M., VERA, D., 2007. Towards a Typology of Stakeholder Management Strategies, Philadelphia: Academy of Management Conference.
 
4.
BEDNARCZYK, H., 2000. Współczesne trendy edukacji, [in:] Plewka, Cz., Bednarczyk, H. (eds.), Vademecum menedżera oświaty, Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr. Instytut Technologii Eksploatacji.
 
5.
CRESWELL, J.W., 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
6.
DENZIN, N., LINCOLN, I. (eds.), 2009. Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
7.
FORD, R.C., PEEPER, W.C., GRESOCK, A., 2009. Friends to Grow and Foes to Know: Using a Stakeholder Matrix to Identify Management Strategies for Convention and Visitors Bureaus, Journal of Convention & Event Tourism, No. 10 (3).
 
8.
FRĄCZKIEWICZ-WRONKA, A. (Ed.), 2012. Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
 
9.
GILES, D.L., 2019. Relational leadership in education. A phenomenon of inquiry and practice, London – New York: Routledge.
 
10.
GLINKA, B., CZAKON, W., 2021. Podstawy badań jakościowych, Warszawa: PWE.
 
11.
JUNG-KONSTANTY, S., 2023. Zarządzanie zmianami systemowymi i relacjami z interesariuszami w oświacie w Polsce w pierwszych dekadach XXI wieku, Pękowice: Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo.
 
12.
KOŁODZIEJCZYK, J., 2010. Wymagania wobec szkół i obszary ewaluacji, [in:] Mazurkiewicz, G. (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
13.
MARCH, J.G., 1991. Exploration and exploitation in organizational learning, Organization Science, Vol. 2, No. 1, February.
 
14.
MAZURKIEWICZ, G., 2007. Bezradność szkoły. Jakich szkół potrzebuje społeczeństwo wiedzy?, [in:] Piech, K., Skrzypek, E. (eds.), Wiedza w gospodarce, społeczeństwie i przedsiębiorstwach: Pomiary, charakterystyka, zarządzanie, Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
 
15.
MAZURKIEWICZ, G., 2010. Po co szkołom ewaluacja?, [in:] Mazurkiewicz, G. (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
16.
MAZURKIEWICZ, G., 2011. Ewaluacja zewnętrzna w kształtowaniu celów działania, systemu wartości i kultury organizacyjnej, [in:] Augustyniak, E. (ed.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się, Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica.
 
17.
MINISTRY OF EDUCATION REGULATIONS, 2009. Regulation on school inspection system, 7 October 2009 (Journal of Laws 2009, No. 168, item 1324) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2009 nr 168, poz. 1324).
 
18.
POLANYI, K., 2001. The great transformation: The political and economic origins of our time, Boston: Beacon Press.
 
19.
SUŁKOWSKI, Ł., 2015. Paradygmaty humanistycznego zarządzania, [in:] Nierenberg, B., Batko, R., Sułkowski, Ł. (eds.), Zarządzanie humanistyczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
20.
SUŁKOWSKI, Ł., LENART-GANSINIEC, R., 2021. Epistemologia, metodologia i metody badań w naukach o zarządzaniu i jakości, Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top