ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Dylematy odpowiedzialności za roboty sterowane sztuczną inteligencją
Więcej
Ukryj
1
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Zarządzania
Data publikacji online: 26-09-2022
Data publikacji: 26-09-2022
NSZ 2022;17(3):13-24
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wielu naukowców na całym świecie zajmujących się prawem i ekonomią argumentuje za potrzebą
ponownego przemyślenia środków prawnych, jeśli stosuje się je do ewentualnych szkód będących efektem zastosowania sztucznej inteligencji (robotów). Do tej pory nie istnieje jednak ogólne sformułowanie odpowiedzialności w wymienionych przypadkach, a proponowane rozwiązania różnią się w zależności od jurysdykcji. W niniejszym artykule, opierając się na analizie literatury i dokumentów źródłowych w postaci istniejących (lub proponowanych) aktów prawnych, przedstawiono problemy związane z deliktami robotów oraz podjęto próbę oceny wyzwań, przed którymi stoją decydenci w zakresie regulacji dotyczących deliktów robotów sterowanych sztuczną inteligencją w kontekście ich wpływu na rozwój postępu technologicznego. Zagadnienie to uznano za celowe. Jest ono istotne w zakresie zarządzania innowacjami. To, jak prawo reaguje na delikty robotów, jest kwestią o doniosłym znaczeniu: może stymulować bądź hamować rozwój sztucznej inteligencji. Ustalenie określonych ram prawnych w tym względzie ma także duże znaczenie w kontekście obowiązków po stronie tworzących i wdrażających określone rozwiązania. Ryzyko związane z odpowiedzialnością jest jednym z kluczowych czynników decydujących o sukcesie nowych technologii, produktów i usług. Odpowiednie zabezpieczenie przed ryzykiem jest niezbędne do zapewnienia społeczeństwu, że może ono zaufać nowej technologii mimo możliwości poniesienia szkody. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, iż nadal brak odpowiedzi na pytanie: jak można, wykorzystując prawo, stymulować rozwój technologii? Stosowane systemy odpowiedzialności najczęściej nie są w tym względzie pomocne. Standardowe prawo dotyczące zaniedbań i odpowiedzialność za produkt nie odnoszą się odpowiednio do wielowymiarowych kwestii motywacyjnych, ważnych z punktu widzenia zarządzania innowacjami i rozwojem technologicznym. Występuje zatem konieczność prowadzenia dalszych badań w zakresie konstrukcji prawa określającego odpowiedzialność za delikty robotów/sztucznej inteligencji.
REFERENCJE (21)
4.
Bertolini, A., Riccaboni, M., 2020. Grounding the Case for a European Approach to the Regulation of Automated Driving: The Technology-Selection Effect of Liability Rules, European Journal of Law and Economics, nr 51(27), s. 243-284,
https://link.springer.com/arti... (06.05.2022).
5.
Bertolini, A., Salvini, P., Pagliai, T., Morachioli, A., Acerbi, G., Cavallo, F., Turchetti, G., Dario, P., 2016. On Robots and Insurance,
https://link.springer.com/arti...).
6.
Carroll, K., 2021. Smart Cars are Getting Smarter: Legal Personhood for Self-Driving Vehicles, Working Paper Seton Hall University eRepository (06.05.2022).
9.
Gnas, A., 2021. Odpowiedzialność za roboty inteligentne, internetowy, Kwartalnik Antymo-nopolowy i Regulacyjny, nr 6(10),
https://ikar.wz.uw.edu.pl/imag... (06.05.2022).
11.
Guerra, A., Parisi, F., Pi, D., 2021b. Liability for robots II: an economic analysis, Journal of Institutional Economics,
https://doi.org/10.1017/S17441... (06.05.2022).
12.
Kiepas, A., 2020. Człowiek w świecie procesów cyfryzacji, Współczesne wyzwania i przyszłe skut-ki, „Filozofia i Nauka”, t. 8, cz. 1,
https://journals.pan.pl/public... (06.05.2022).
14.
Matsuzaki, H., Lindemann, G., 2016, The autonomy-safety-paradox of service robotics in Europe and Japan: a comparative analysis, AI & Society, nr 31(4), s. 501-517,
https://link.springer.com/arti... (06.05.2022).
16.
Rachum-Twaig, O., 2020. Whose Robot is it Anyway? Liability for Artificial-Intelligence-Based Robots, University of Illinois Law Review, s. 1141-1176,
https://www.illinoislawreview.... (06.05.2022).
18.
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpowiedzialności za działanie systemów sztucznej inteligencji z dnia 4 maja 2020 r.,
https://www.europarl.europa.eu... (06.05.2022).
19.
Shavell, S., 2019. On the Redesign of Accident Liability for the World of Autonomous Vehicles, NBER WORKING PAPER SERIES,
https://www.nber.org/system/fi... (06.05.2022).
20.
Talley, E., 2019. Automatorts: How Should Accident Law Adapt to Autonomous Vehicles? Les-sons from Law and Economics,
https://www.hoover.org/sites/d... (06.05.2022).