ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Zasoby informacyjne i ich eksploracja w cyberprzestrzeni jako komponent potencjału biznesowego współczesnych organizacji
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Data publikacji: 31-03-2025
 
 
NSZ 2025;20(1):15-32
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem badań było określenie roli zasobów informacyjnych w budowaniu potencjału biznesowego współczesnych organizacji, analizując, jak ich eksploracja w cyberprzestrzeni wpływa na doskonalenie procesów biznesowych i podejmowanie decyzji. Całość opracowania jest profilowana hipotezą, że zasoby informacyjne i ich eksploracja determinują wzrost potencjału biznesowego współczesnych przedsiębiorstw.

Metody badawcze:
Do weryfikacji sformułowanej hipotezy wykorzystano metody badawcze związane z krytyczną analizą piśmiennictwa naukowego, raportów branżowych oraz innych źródeł związanych z tematyką badawczą, a także własne badania cząstkowe typu sondaże diagnostyczne według przedmiotowego profilu potrzeb.

Główne wyniki:
Potwierdzenie hipotezy, że zasoby informacyjne i ich eksploracja determinują wzrost potencjału biznesowego współczesnych przedsiębiorstw.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Eksploracja danych w cyberprzestrzeni, wspierana przez rozwój technologii sztucznej inteligencji, umożliwia firmom nie tylko optymalizację procesów biznesowych, lecz również wprowadzanie innowacyjnych modeli operacyjnych.
REFERENCJE (23)
1.
ADAMCZEWSKI, P., 2018. Organizacje data-driven w ewolucji transformacji cyfrowej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 527.
 
2.
ADAMIK, A., 2019. Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
 
3.
AI@ENTERPRISE SUMMIT, 2021. Raport specjalny AI@Enterprise 2021. Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie, https://aisummit.today/wp-cont... (dostęp: 14.02.2025).
 
4.
ANTCZAK, J., 2020. Zarządzanie przedsiębiorstwem w cyberprzestrzeni, Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
 
5.
CADD, K., 2020. Avast Blog History of Cyber Security, https://blog.avast.com/history... (dostęp: 15.02.2025).
 
6.
DEEPTECHNOLOGY.AI, 2024. Sztuczna inteligencja – jakie niesie zagrożenia?, https://www.deeptechnology.ai/... (dostęp: 14.02.2025).
 
7.
FISCHER, B., PĄZIK, A., ŚWIERCZYŃSKI, M. (red.), 2023. Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii 2, Warszawa: Wolter Kluwer.
 
8.
GREGOR, B., KACZOROWSKA-SPYCHALSKA, D., 2020. Technologie cyfrowe w biznesie. Przedsiębiorstwa 4.0 a sztuczna inteligencja, Warszawa: PWN.
 
9.
JACKOWSKA, B., SLIŻ, P., SICIŃSKI, J., 2023. Identyfikacja stopnia dojrzałości implementacji technologii ICT w polskich przedsiębiorstwach usługowych, Przedsiębiorstwo Przyszłości, vol. 56, nr 3.
 
10.
KISIELNICKI, J., 2013. Systemy informatyczne zarządzania, Warszawa: Placet.
 
11.
KPMG, 2024. Barometr cyberbezpieczeństwa. Na fali czy w labiryncie regulacji?, https://assets.kpmg.com/conten... (dostęp: 13.02.2025).
 
12.
KRYSTIAN, M., ZASKÓRSKI, P., 2023. Sztuczna inteligencja w usprawnianiu procesów biznesowych, Nowoczesne Systemy Zarządzania, vol. 18, nr 4.
 
13.
PAWEŁOSZEK, I., 2018. Rola kreatywności w analityce biznesowej w kontekście analizy danych marketingowych, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 162.
 
14.
POLAK, K., 2018. W jaki sposób działy marketingu i sprzedaży mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do wydobycia wartości z posiadanych danych?, https://www.internetstandard.p... (dostęp: 12.02.2025).
 
15.
PRZEGALIŃSKA, A., JEMIELNIAK, D., 2023a. AI w strategii. Rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu, Warszawa: MT Biznes.
 
16.
PRZEGALIŃSKA, A., JEMIELNIAK, D., 2023b. Współpracująca sztuczna inteligencja w zastosowaniach biznesowych w Przyszłość jest dziś. Trendy kształtujące biznes, społeczeństwo i przywództwo, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego.
 
17.
PYLE, D., 1999. Data preparation for data mining, San Francisco: Morgan Kaufmann.
 
18.
SLIŻ, P., DOBROWOLSKA, E., 2022. Rynek usług generowanych z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji – przegląd organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej, [w:] Wróbel, P. (red.), Organizacje w warunkach gospodarki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
19.
STEPHENSON, D., 2020. Big Data, Nauka o danych i AI bez tajemnic. Podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
 
20.
WODECKI, A., 2018. Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji, Kraków: edu-Libri.
 
21.
WOLNIAK, R., 2023. Deskryptywna analiza danych, Zarządzanie i Jakość, vol. 5, nr 2.
 
22.
ZASKÓRSKI, P., 2012. Asymetria informacyjna w zarządzaniu procesami, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
23.
ZASKÓRSKI, P., ZASKÓRSKI, W., WOŹNIAK, J., 2021. Świadomość sytuacyjna a bezpieczeństwo i informacyjna ciągłość działania w organizacjach rozproszonych, Warszawa: CeDeWu.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top