ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Kryterium jakości w zarządzaniu projektami i procesami biznesowymi z wykorzystaniem środowiska IT
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, Polska
 
 
Data publikacji online: 11-08-2025
 
 
Data publikacji: 11-08-2025
 
 
NSZ 2025;20(2)
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem artykułu jest identyfikacja roli zasobów i systemów informacyjnych funkcjonujących w środowisku IT jako komponent wzmacniania potencjału biznesowego współczesnych organizacji dla zapewnienia zarówno jakości produktów, jak i projektów oraz procesów zarządczych. Przedstawione zostały nie tylko aspekty związane z funkcjonowaniem współczesnej organizacji, lecz także problemy kreowania jakości i efektywności z wykorzystaniem wybranych rozwiązań IT. Całość opracowania jest profilowana hipotezą, że środowisko IT sprzyja wzrostowi potencjału biznesowego współczesnej organizacji, wzmacniającego jakość i efektywność realizowanych procesów biznesowych.

Metody badawcze:
Do weryfikacji sformułowanej hipotezy wykorzystano metody badawcze związane z krytyczną analizą publikacji naukowych, raportów branżowych oraz innych źródeł związanych z tematyką badawczą, a także własne badania cząstkowe typu sondaże diagnostyczne według przedmiotowego profilu potrzeb.

Główne wyniki:
W artykule wyeksponowano kryterium jakości jako jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o sukcesie przedsiębiorstwa. Ponadto na uwagę zasługuje fakt, że środowisko IT oferuje liczne zaawansowane narzędzia, które wspierają procesy planowania, organizowania, koordynowania, nadzorowania i monitorowania oraz kontrolowania na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia biznesowe. W tekście omówiono również zagrożenia i szanse wynikające z wykorzystania środowiska IT z uwzględnieniem konieczności odpowiedzialnego zarządzania nowoczesnymi technologiami w praktyce biznesowej.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Adaptacja modeli zarządzania do specyfiki sektora czy indywidualnych potrzeb organizacji jest kluczowa. Elastyczność w implementacji narzędzi i metodyk pozwala firmom efektywnie stawiać czoła unikalnym wyzwaniom i wykorzystywać możliwości oferowane przez rynek. Menedżerowie powinni być gotowi na dynamiczne dostosowywanie się do zmian, co umożliwi im nie tylko realizację kryterium jakości, lecz także ciągłe przystosowywanie się do zmieniających się potrzeb klientów i otoczenia biznesowego. W ten sposób organizacje będą mogły utrzymywać swoją konkurencyjność oraz odpowiednio reagować na szybkie przemiany i trendy rynkowe.
REFERENCJE (15)
1.
BUGDOL, M., 2018. System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Gliwice: Helion.
 
2.
CHOMIAK-ORSA, I., PAWEŁOSZEK, I., WIECZORKOWSKI, J., 2021. Big data w zarządzaniu, Warszawa: PWE.
 
3.
ENCYKLOPEDIA ZARZĄDZANIA, 2025. Model 7S [hasło], https://mfiles.pl/pl/index.php... (dostęp: 21.05.2025).
 
4.
GRAJEWSKI, P., 2007. Organizacja procesowa, Warszawa: PWE.
 
5.
GRUDOWSKI, P., 2003. Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania, Bydgoszcz: AJG.
 
6.
IDEOFORCE AKADEMIA, 2025. Biznes na kawie? Czyli o Business Model Canvas w pigułce, https://www.ideoforce.pl/akade... (dostęp: 21.05.2025).
 
7.
ISO, 2015a. Norma PN-EN ISO 9000:2015. Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia.
 
8.
ISO, 2015b. Norma PN-EN ISO 9001:2015. Systemy zarządzania jakością – Wymagania.
 
9.
TKACZYK, P., 2011. Zakamarki marki, Gliwice: Helion.
 
10.
WOŹNIAK, J. (red.), 2015. Projektowanie i doskonalenie organizacji w aspekcie jej bezpieczeństwa i usprawniania procesów informacyjno-decyzyjnych, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
11.
WOŹNIAK, J., PAWLAK, K., ZASKÓRSKI, P., 2018. Technologie teleinformatyczne w gospodarce informacyjnej i komunikowaniu się współczesnych przedsiębiorstw, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
12.
WOŹNIAK, J., ZASKÓRSKI, P., 2018. Projektowanie organizacji procesowej. Perspektywa systemów analityczno-decyzyjnych, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
13.
ZASKÓRSKI, P., 2012. Asymetria informacyjna w zarządzaniu procesami, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
14.
ZASKÓRSKI, P. (red.), 2011. Zarządzanie organizacją w warunkach ryzyka utraty informacyjnej ciągłości działania, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
15.
ŻEMIGAŁA, M., 2009. Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Warszawa: Placet.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top