Internet, który nazywamy „nowym medium” czy „hipermedium”, jest wszechobecny w życiu młodego konsumenta. Jest on wykorzystywany przez młodzież w różnych celach i dla zaspokojenia różnych potrzeb. Celem artykułu jest zaprezentowanie aktualnego stanu wiedzy na temat stosowania tego medium przez młodzież w czasie wolnym oraz jej postaw przy korzystaniu z Internetu. W opracowaniu wykorzystano dane wtórne, które pozwoli scharakteryzować czas wolny, a także aspekty związane z jego zagospodarowaniem przez młodych konsumentów. Wykorzystano tematyczne pozycje książkowe oraz opracowania dotyczące charakterystyki współczesnego pokolenia Z. Dla zilustrowania podjętych rozważań odwołano się do badań własnych mających na celu określenie form aktywności, które są podejmowane przez młodych konsumentów w czasie wolnym w sieci, a także ich przekonań związanych z użytkowaniem Internetu.
Badania zostały przeprowadzone w maju 2019 roku w jednym z warszawskich zespołów szkół na Bemowie. Badaniami objęto 80. uczniów klas III gimnazjum oraz klas ósmych. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Badania miały charakter pilotażowy
REFERENCJE(20)
1.
DRAGAN M., 2013, Czas wolny młodzieży gimnazjalnej, (w:) M. Banach, T.W. Gierat (red.), Formy spędzania czasu wolnego, Wyd. , Kraków.
IMMORDINO-YANG M.H., CHRISTODOULOU J.A., SINGH V., 2012, Rest is not idleness: implications of the brain’s default mode for human development and Education, “Perspectives on Psychological Science”, No. 7(4).
MACHOWSKA E., 2015, Przebywanie on-line w perspektywie spędzania czasu wolnego przez młodzież, (w:) P. Barańska (red.), Rodzina i dzieci (w) sieci, Wyd. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Stalowa Wola.
NAWOJCZYK M., 2011, Czas wolny – pochodna czy determinanta pozycji społecznej, (w:) D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Difin, Warszawa.
RABISZ R., KWILOSZ E., MOSKAL-SZYBKA M., 2014, Formy spędzania czasu wolnego przez młodzież na przykładzie województwa podkarpackiego, „Pielęgniarstwo XXI wieku”, nr 4(49).
TARAPATA J., 2020, Forms of Spending Free Time by Generation Z of Consumers in Poland and Determinants of Their Choice, Proceedings of the 36th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 4-5 November 2020 Granada, Spain, ISBN: 978-0-9998551-5-7.
ZALEWSKI Z., 2010, Internet as Psychological Challenge. General Comments, (w:) A. Błachnio, A. Przepiórska, A. Rowiński (red.), Internet in Psychological Research, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2010.
PRENSKY M., 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon (MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001, https://www.marcprensky.com/wr... (dostęp: 10.12.2020).
RAPORT Z BADAŃ ILOŚCIOWYCH WŚRÓD UCZNIÓW I NAUCZYCIELI Z KRAKOWA, 2017, Korzystanie z urządzeń elektronicznych oraz z Internetu przez dzieci i młodzież, Instytut Badawczy IPC SP. Z O.O., https://www.mcpu.krakow.pl/sit... (dostęp: 28.12.2020).
SANECKA E., 2014), Samoujawnianie online. Przegląd teorii i wyników wcześniejszych badań, [w:] M. Wysocka-Pieczyk, K. Tucholska, Człowiek Zalogowany 3. Różnorodność sieciowej rzeczywistości, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra... (dostęp: 19.01.2021).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.