Przedstawiciele pokolenia Z wchodzą obecnie do organizacji z określonymi oczekiwaniami, umiejętnościami oraz kompetencjami. Warunkują one sposób zachowania i budowania relacji między nimi a innymi pracownikami, a także przełożonymi w każdej organizacji. Stąd celem rozważań jest analiza i klasyfikacja barier komunikacyjnych z pokoleniem Z. Na początku w wyniku krytycznej analizy literatury przedstawiono kontekst różnic pokoleniowych oraz opisano bariery komunikacyjne. Następnie ukazano autorski podział barier komunikacyjnych z pokoleniem Z oraz opisano jego najważniejsze elementy. Na koniec przedstawiono rekomendacje dotyczące komunikacji z pokoleniem Z w organizacjach dla menedżerów różnego szczebla oraz firm szkoleniowych w zakresie szkolenia kadry menedżerskiej. Posiadanie wiedzy z zakresu barier w komunikacji z pokoleniem Z pozwala na podejmowanie strategicznych i naprawczych działań w celu usprawnienia procesów komunikacyjnych na wszystkich poziomach funkcjonowania organizacji.
REFERENCJE(64)
1.
BAŃSKA, W., 2011. Człowiek w organizacji, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
BARNA, L.M., 2003. Stumbling Blocks in Intercultural Communication, [w:] Pomorski Mikułowski, J. (red.), Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
BASKIN, O.W., ARONOFF, C.E., 1980. Interpersonal Communication in Organization, [w:] Griffin, R. (red.), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
BROADBENT, E., GOUGOULIS, J., LUI, N., POTA, V., SIMONS, J., 2017. Generation Z: Global citizenship survey. What the World’s Young People Think and Feel.
CIESIELCZYK, T., WATRAS, G., 2001. Wybrane problemy zarządzania informacją, [w:] Małachowski, A. (red.), Komunikacja gospodarcza. Studia i materiały, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
CZYCZERSKA, K., ŁAWNIK, A., SZLENK-CZYCZERSKA, E., 2020. Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z, Rozprawy Społeczne, T. 14, nr 3.
DOMAGALSKA-GRĘDYS, M., 2017. Wartości w pracy młodych pokoleń Y i Z, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIX, z. 2.
DRZEWIECKI, D., CHEŁMIŃSKI, D., KUBICA, E., 2015. Dobre przywództwo. Najlepsze praktyki polskich lide-rów biznesu, Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwer.
GAIDHANI, S., ARORA, D., SHARMA, B.K., 2019. Understanding the attitude attitude of Generation Z towards towards workplace, International Journal of Management, Technology And Engineering, Vol. IX, Issue I.
GRACZYK-KUCHARSKA, M., ERICKSON, G.S., 2020. A person-organization fit model of Generation Z: Preliminary studies, Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, No. 16(4).
JAKUBOWSKA, J., GRABOWSKA-POWAGA, A., 2015. Wpływ zaufania na podejmowanie decyzji podmiotów gospodarujących na rynku, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 86, nr kol. 1946.
JORDANEK, Z., 2009. Psychologiczne i socjologiczne problemy komunikacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 559(42).
KEMPA, E., 2018. Komunikacja w organizacji jako element wzrostu konkurencyjności, [w:] Grabiec, O. (red.), Zarządzanie nowoczesną organizacją, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
KOZYRIEV, M.P., 2014. Комунікативні бар'єри спілкування та шляхи їх подолання, Naukowy Wisnyk 1'2014 Lwowskiego Państwowego Uniwersytetu Spraw Wewnętrznych.
KURLAND, N.B., PELLED, L.H., 2000. Passing the word: toward a model of gossip and power in the workplace, The Academy of Management Review, Vol. 25, No. 2.
LAZÁNYI, K., BAIMAKOVA, K., 2016. Az alapvető érzelmi beállítottság és a társas támogatás kapcsolata – két felsőoktatási intézmény adatainak tükrében, [in:] Csiszárik-Kocsir, Á. (ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI, Budapest: Óbudai Egyetem.
LIFINTSEV, D., FLEȘERIU, C., WELLBROCK, W., 2019. A study of the attitude of Generation Z to cross-cultural interaction in business, Informacijos mokslai, Vol. 86.
MISHRA, A.K., 1996. Organisational responses to crisis: The centrality of trust, [in:] Kramer, R., Tyler, T. (eds.), Trust in organisations: Frontiers of theory and research, Thousand Oaks (CA): Sage.
MONTEIRO DE CARVALHO, M., 2013. An investigation of the role of communication in IT projects, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 34, Issue 1.
MUSINSZKI, Z., VALLASEK, M., MÉLYPATAKI, G., CSOLÁK, E.H., LIPTÁK, K, 2020. Workaholism And A New Generation – Labour Market Survey Among Hungarian And Romanian Youth, Heavy Work Investment: A Good or Bad Phenomenon?, Vol. 22, Special Issue 14.
PIBER, M., DEMARTINI, P., BIONDI, L., 2019. The management of participatory cultural initiatives: Learning from the discourse on intellectual capital, Journal of Management and Governance, No. 23(2).
PRASZEK, W., WOJTKOWIAK, M., 2020. Zmienni, biegli, zagubieni... Kilka słów o samotności młodych ludzi w e-rzeczywistości, [w:] Kawa, J. (red.), Wyzwania współczesnego świata, T. V, Łódź: Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraf.
UPPAL, J., POOJA, B., 2019. The Role of Business Communication: Effective Barriers and Types of Communication, International Journal of Techno-Management Research, Vol. 06, Issue 04.
WASYLEWICZ, M., 2016. Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z – bilans zysków i strat, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, nr 13.
WELCH, M., JACKSON, P.R., 2007. Rethinking internal communication: a stakeholder approach, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 12, No. 2.
WIETECHA, M., 2017. Wpływ zaufania do liderów na zaangażowanie w pracę w zespołach programistycznych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 105, nr kol. 1980.
FLEȘERIU, C., COSMA, S., BOCĂNEȚ, V., BOTA, M., 2018. The Influence Of Age On How Romanians Choose A Hotel, Risoprint, https://www.researchgate.net/p..._ Fleseriu/publication/331074569_THE_INFLUENCE_OF_AGE_ON_HOW_ROMANIANS_CHOOSE_A_HOTEL/links/5dd574baa6fdcc37897d7a72/THE-INFLUENCE-OF-AGE-ON-HOW-ROMANIANS-CHOOSE-A-HOTEL.pdf (15.01.2021).
FOX, S., 2001. Effective communication: stone age to e-comm. Paper presented at Project Management Institute Annual Seminars & Symposium, Nashville, TN. Newtown Square, PA: Project Management Institute, https://www.pmi.org/learning/l... (05.11.2020).
GÜLER, N., ACAR, P., 2019. Happiness And Intention To Leave Of Z Generation In Terms Of Ihrp, ISMC 2019. 15th International Strategic Management Conference, article_118_6631_pdf_100.pdf (europeanproceed-ings.com) (21.01.2021).
SCHWANTES, M., 2017. To Be a Great Boss, Show These 4 Traits to Your Employees Every Day (Most Never Do), https://www.inc.com/marcel-sch... (30.12.2020).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.