ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
WARTOŚCI MARKI LUKSUSOWEJ I ICH ZNACZENIE W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA LUKSUSOWEGO CHARAKTERU PRODUKTU
 
Więcej
Ukryj
1
UNIWERSYTET GDAŃSKI
Data publikacji online: 31-03-2017
Data publikacji: 31-03-2017
 
NSZ 2017;12(1):169–182
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Luksus jest pojęciem budzącym żywe dyskusje wśród przedstawicieli wielu nauk. Niejed­noznaczność i względność tego pojęcia wpływają na postrzeganie luksusowego charakteru produktu, a w konsekwencji również cech jego marki. Dla praktyków działających w tym obszarze istotne wy­daje się poznanie kluczowych czynników wpływających na percepcję luksusowego charakteru marki. Wiedza ta jest bowiem niezbędna dla stworzenia skutecznej strategii marketingowej. Celem artykułu jest analiza atrybutów istotnych z punktu widzenia nauki oraz praktyki, które decydują o luksusowym charakterze marki.
 
REFERENCJE (31)
1.
AAKER J. L., FOURNIER S., 1995, A brand as a character, a partner and a person: Three perspectives on the question of brand personality. „Advances in Consumer Research”.
 
2.
ATWAL G., WILLIAMS A., 2009, Luxury brand marketing— The experience is everything!, „Journal of Brand Management”, No. 16.
 
3.
BERTHON P., PITT L., PARENT M., BERTHON J., 2009, Aesthetics and ephemerality: observing and preserving the luxury brand, „California Management Review”, Vol. 52 No. 1.
 
4.
CHEVALIER M., MAZZALOVO G., 2008, Luxury Brand Management. A World of Privilege, John Wiley & Sons (Asia) Pte. Ltd.
 
5.
DUBOIS B., LAURENT G., Czellar S., 2001, Consumer Rapport to Luxury: Analyzing Complex and Ambivalent Attitudes, HEC School of Management, Paris.
 
6.
DUBOIS B., CZELLAR S., LAURENT G., 2005, Consumer segments based on attitudes toward luxury: Empirical evidence from twenty countries, „Marketing Letters”, No. 16.
 
7.
ENG T-Y, BOGAERT J., 2010, Psychological and Cultural Insights Into Consumption of Luxury Western Brands in India, “Journal of Customer Behaviour”, Vol. 9 No. 1.
 
8.
FIONDA A.M., MOORE C.M., 2009, The anatomy of the luxury fashion brand, „Journal of Brand Management”, Vol. 16 No. 5.
 
9.
GHANEI A., 2013, Luxury Brand Value: What Values Do Customers Create/Co-create Through Their Interaction With Luxury Brands.University of East London, MSC International Business Management, Dissertation, September.
 
10.
GROTH J. C., & McDANIEL S. W., 1993, The exclusive value principle: The basis for prestige pricing, „Journal of Consumer Marketing”, No. 10.
 
11.
KAPFERER J.N., 2008, The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term, 4th ed., Kogan Page, London.
 
12.
KAPFERER J.-N., BASTIEN V., 2009, The specificity of luxury management: Turning marketing upside down, “Journal of Brand Management”, No. 16, Vol. 5/6.
 
13.
KAPFERER J.N., BASTIEN V., 2012, The Luxury Strategy. Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands, Kogan Page Limited, London, Philadelphia.
 
14.
KELLER K. L., 2009, Managing the growth tradeoff: Challenges and opportunities in luxury branding. „Journal of Brand Management”, No. 16.
 
15.
KEMP S., 1998, Perceiving Luxury and Necessity, „Journal of Economic Psychology“, No. 19.
 
16.
LANCASTER K., 1977, Consumer demand: A new approach, “Columbia Studies in Economics”, No 5.
 
17.
LEIBENSTEIN H., 1950, Bandwagon, Snob, and Veblen Effects in the Theory of Consumers’ Demand, “The Quarterly Journal of Economics”, May.
 
18.
LIGAS M., COTTE J., 1999, The process of negotiating brand meaning: a symbolic interactionist perspective, „Advances in Consumer Research”, Vol. 26.
 
19.
NUENO J. L., QUELCH J. A., 1998, The mass marketing of luxury, Business Horizons, No. 41.
 
20.
OKONKWO U., 2009, Sustaining the luxury brand on the Internet, „Journal of Brand Management”, Vol. 16 No. 5.
 
21.
PHAU I., PRENDERGAST G., 2000, Consuming luxury brands: The relevance of the “rarity principle, “Journal of Brand Management”, Vol. 8, No. 2.
 
22.
SAVITHA S, SATHYANARAYAN K., 2014, Taxonomy of Luxury Brand Value, „Research Explorer“, Vol. 3, No. 8.
 
23.
O’SHAUGHNESSY J., O’SHAUGHNESSY N. J., 2002, Marketing, the consumer society and hedonism. „European Journal of Marketing“, No. 36.
 
24.
SUNG Y., TINKHAM S. F., 2005, Brand personality struc- tures in the United States and Korea: Common and culture- specific factors. „Journal of Consumer Psychology“, No. 15.
 
25.
TYNAN C, MCKECHINE S., CHHUON C., 2010, Co-creating value for luxury brands, “Journal of Business Research”, No. 63, Vol. 11.
 
26.
VICKERS J.S., RENAND F., 2003, The marketing of luxury goods: an exploratory study – three conceptual dimensions, „The Marketing Review”, Vol. 3, No. 4.
 
27.
VIGNERON F., JOHNSON L.W., 2004, Measuring perceptions of brand luxury, „Journal of Brand Management”, Vol. 11, No. 6.
 
28.
WIEDMANN K-P; HENNIGS N., SIEBELS A., 2009, Value-Based Segmentation of Luxury Consumption, „Behavior.Psychology& Marketing“, July, (26/7).
 
29.
HEINE K., 2012, The Definition of Luxury Brand, http://www.conceptofluxurybran..., (12.11.16).
 
30.
HEINE K., SIKORA T, 2012, Pojêcie marki luksusowej, http://www.concept- ofluxurybrands.com/content/201..., (05.11.2016).
 
31.
Raport KPMG, Rynek dóbr luksusowych w Polsce, edycja 2016, https://assets.kpmg.com/conten..., (27.11.16)
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380