W publikacji podjęto rozważania dotyczące wyboru odpowiednich form umiędzynarodowienia na rynku UE przez polskie przedsiębiorstwa. Celem pracy jest identyfikacja odpowiednich strategii internacjonali-zacji polskich przedsiębiorstw na eurorynku, z uwzględnieniem oceny MŚP i dużych podmiotów oraz przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z umiędzynarodowieniem na eurorynku oraz wyjaśniono znaczenie form eksporto-wych, kontraktowych, kooperacyjnych oraz inwestycji zagranicznych. Artykuł o charakterze badawczym oparto na wynikach analiz przeprowadzonych na próbie polskich przedsiębiorstw. Sformułowano cztery hipotezy badawcze. W celu ich weryfikacji posłużono się analizami statystycznymi, tj. deskryptywną oraz testem niezależności chi-kwadrat. Na podstawie testów statystycznych nie stwierdzono występowania zależności między wielkością przedsiębiorstwa a formami umiędzynarodowienia na eurorynku. Wykaza-no jednak, że występują zależności między grupami przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych a strategiami umiędzynarodowienia na eurorynku, w szczególności odnośnie do form koo-peracji oraz inwestycji kapitałowych. Ponadto zidentyfikowano na eurorynku odpowiednie strategie eks-pansji, do których zdaniem badanych należą głównie formy eksportowe, w mniejszym zakresie kontakto-we i inwestycji zagranicznych oraz rzadziej kooperacyjne. Najmniej odpowiednimi strategiami interna-cjonalizacji polskich przedsiębiorstw są formy kooperacyjne zarówno dla małych oraz średnich przedsię-biorstw, jak i podmiotów o wysokich przychodach zagranicznych. Końcowa część artykułu zawiera wnio-ski i podsumowanie.
REFERENCJE(20)
1.
ACZEL, A.D., SOUNDERPANDIAN, J., 2018. Statystyka w zarządzaniu, Warszawa: PWN.
ALON, I., APRILIYANTI, D.I., PARODI, H.C.M, 2021. A systematic review of international franchising, Multinational Business Review, nr 29 (1), s. 43-69.
BEAMISH, P.W., LUPTON, N.C., 2016. Cooperative strategies in international business and management: Reflections on the past 50 years and future directions, Journal of World Business, nr 51 (1), s. 163-175.
DADO, J., WIKTOR, J., ŻBIKOWSKA, A., 2015. Foreign markets entry motives and strategies of polish exporters, E+M Ekonomie a Management, nr 18 (2), s. 135-150.
KOMOR, M., 2022. Political and legal conditions of marketing activity of businesses in the European market, Marketing of Scientific and Research Organizations, nr 44 (2), s. 1-20.
KOMOR, M., SCHUMANN, J., 2015. Zróżnicowania kulturowe między Polską a Niemcami według wymiarów kultury Hofstede (Cultural differences between Poland and Germany according to Hof-stede’s dimensions of culture), Gospodarka Narodowa, nr 1, s. 83-102.
LEONIDOU, L.C., KATSIKEAS, C.S., COUDOUNARIS, D.N., 2010. Five decades of business research into exporting: A bibliographic analysis, Journal of International Management, nr 16 (1), s. 78-91.
MALHOTRA, N. K., AGARWAL, J., ULGADO, F. M., 2003. Internationalization and Entry Modes: A Multi-theoretical Framework and Research Propositions, Journal of International Marketing, nr 11 (4), s. 1-31.
OLIVEIRA, J.S., CADOGAN, J.W., GNIZY, I., ABDUL-TALIB, A.-N., 2023. How many eggs in how many bas-kets? National versus regional diversification strategies and export success, Journal of Strategic Marketing.
THIEL, C., 2008. Gestaltung von Vertriebsstrukturen im Auslandsmarkt, Konzeption eines transakti-onskostenbasierten Prozessmodells und seine Anwendung in der Automobilindustrie, Wiesbaden: DUV, Gabler Springer.
WACH, K., 2016. Europeanisation: Its definition, research approaches and dimensions, [w:] Stanek, P., Wach, K. (red.), Macro-, meso-, and microeconomic dimensions of Europeanisation, Warszawa: PWN.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.