Zadania realizowane w organizacjach często wymagają współpracy w zespołach składających się z przedstawicieli różnych kultur. Wzajemne oddziaływanie ludzi z odmiennych kultur jest naturalną konsekwencją procesu globalizacji. Wyzwania związane z wielokulturowością mogą stanowić zarówno o przewadze, jak i porażce zespołu. Do zalet zespołów wielokulturowych można zaliczyć uzyskanie większej liczby pomysłów oraz szerszej perspektywy. Z drugiej strony częstym problemem zespołów wielokulturowych
jest brak zrozumienia dla innych kultur, co prowadzi do budowania dystansu oraz konfliktów. Zespoły złożone z przedstawicieli wielu narodowości wymagają zatem zrozumienia różnic kulturowych oraz wysokich kompetencji liderów takich zespołów, aby potrafili czerpać z różnorodności. Dlatego wybór odpowiedniego lidera jest jednym z kluczowych czynników. Celem artykułu jest przybliżenie kompetencji kulturowych, przedstawienie zespołów wielokulturowych, wpływu zróżnicowania kulturowego oraz pozycji lidera na ich efektywność.
REFERENCJE(23)
1.
Aase O., Glasø L., 2009, Noen ledelsesutfordringer i flerkulturelle team og organisasjoner, „Scandinavian Journal of Organizational Psychology”, Vol. 1, 2.
Brdulak H., 2009, Zarządzanie różnorodnością jako model biznesowy, Akademicko-Gospodarcze Forum „Kobieta i biznes”, Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa.
Kowalczyk A.Z., 2015, Zespoły wielokulturowe – wyzwanie współczesnych organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, Organizacja i Zarządzanie, z. 60, Nr 1200.
Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M., 2012, Zarządzanie zespołem wielokulturowym w kontekście rozwoju kreatywności, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, Nr 712.
Repeckiene A., Kvedaraite N., Jankauskiene V., 2011, Intercultural competence as precondition for cultural diversity management, „Economics and Management”, Vol. 16.
Sołkowicz K., Marek A., 2015, Zarządzanie kompetencjami międzykulturowymi pracowników, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 60, Nr 1200.
Whiddett S., Hollyforde, 2003, A practical Guide to competencies: How to Enhance Individual and Organizational Performance, Chartered Institute of Personnel and Development, London 2003.
The Economist Intelligence Unit, Engaging and Integrating a Global Workforce, 2015, The Economist Intelligence Unit, https://www.shrm.org/hrtoday/n... 315%20 eiu%20theme%202%20report-final.pdf (12.10.2019)
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.