Zjawisko ryzyka cyfrowego towarzyszy dzisiejszym konsumentom każdego dnia, przy realizacji każdej transakcji zakupowej. Współcześni klienci (tak zwani Klienci 4.0), którzy korzystają z ICT na dużą skalę i są bardzo skłonni do wykorzystywania potencjału ICT w procesach zakupowych, są zwykle świadomi ryzyka cyfrowego, ale nie nadają mu wystarczająco wysokiego priorytetu. W celu zbadania specyfiki ryzyka cyfrowego i wykorzystania ICT przez klientów przeprowadzono badanie CATI – na próbie 320 konsumentów (z Polski). Celem badań była ocena poziomu złożoności i znaczenia ryzyka cyfrowego w opinii klientów oraz poziomu złożoności stosowania ICT w procesach zakupowych. Proces badawczy obejmował metody: analizę czynnikową (tj. metodę analizy głównych składowych – PCA), a także analizę skupień (metoda k-średnich). W badaniu zbudowano trzy indeksy kompozytowe: Digital Risk Complexity Index – DRCI, Digital Risk Importance Index – DRII, jak również Consumers' Use of ICTs Complexity Index – CUICI. Badanie wykazało przede wszystkim, że złożoność ryzyka cyfrowego jest na umiarkowanym poziomie, znaczenie ryzyka cyfrowego również na umiarkowanym poziomie, a złożoność zastosowania ICT przez konsumentów jest na stosunkowo wysokim poziomie w całej próbie badawczej.
REFERENCJE(30)
1.
BAMBERGER, K.A., 2010. Technologies of Compliance: Risk and Regulation in a Digital Age, Texas Law Review, No. 88(4):669–739.
BANYT, J., VITKAUSKAIT, E., MILAŠIUS, L., 2008. Impact of ICT on the Buying Behaviour of Lithuanian Construction Companies, Economics & Management, No. 3:239–46.
BIRCH-JENSEN, A., GREMYR, I., HALLDÓRSSON, Á., 2020. Digitally connected services: Improvements through customer-initiated feedback, European Management Journal, No. 38(5):814-825.
BORNSCHEIN, R., SCHMIDT, L., MAIER, E., 2020. The Effect of Consumers’ Perceived Power and Risk in Digital Information Privacy: The Example of Cookie Notices, Journal of Public Policy & Marketing, No. 39(2):135–54.
DONNING, H., ERIKSSON, M., MARTIKAINEN, M., LEHNER, O.M., 2019. Prevention and Detection for Risk and Fraud in the Digital Age – the Current Situation, ACRN Oxford Journal of Finance & Risk Perspectives, No. 8:86–97.
DRENTEN, J., ZAYER, L.T., 2018. The Role of Digital Virtual Consumption in Navigating Risk-Laden Life Events, Journal of the Association for Consumer Research, No. 3(1):46–62.
FERNÁNDEZ-ROVIRA, C., VALDÉS, J.A., MOLLEVÍ, G., NICOLAS-SANS, R., 2021. The digital transformation of business. Towards the datafication of the relationship with customers, Technological Forecasting and Social Change, No. 162:120339.
IDZIKOWSKI, W., CIEŚLIŃSKI, W.B., 2014. The Designing of Customer Management Strategies Using ICT Tools in Pure Jatomi, Business Informatics, No. 4(34):85–93.
MATARAZZO, M., PENCO, L., PROFUMO, G., QUAGLIA, R., 2021. Digital transformation and customer value creation in Made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective, Journal of Business Research, No. 123:642-656.
MCLEAN, G., WILSON, A., 2019. Shopping in the digital world: Examining customer engagement through augmented reality mobile applications, Computers in Human Behavior, No. 101:210-224.
POLO PEÑA, A.I., FRÍAS JAMILENA, D.M., RODRÍGUEZ MOLINA, M.Á., 2013. Impact of Customer Orientation and ICT Use on the Perceived Performance of Rural Tourism Enterprises, Journal of Travel & Tourism Marketing, No. 30(3):272–89.
RASOOL, A., SHAH, F.A., ISLAM, J.U., 2020. Customer engagement in the digital age: a review and research agenda, Current Opinion in Psychology, No. 36:96-100.
RUDNICKI, M., 2017. Importance of Group Buying Websites Like Groupon Among Other Information and Communication Technology (ICT) in The Making-Decision Process of A Tourist, Research Papers of the Wroclaw University of Economics, No. 473:476–88.
SAMSON, R., MEHTA, M., CHANDANI, A., 2014. Impact of Online Digital Communication on Customer Buying Decision, Procedia Economics and Finance, No. 11:872-880.
VON LEIPZIG, T., GAMP, M., MANZ, D., SCHÖTTLE, K., OHLHAUSEN, P., OOSTHUIZEN, G., PALM, D., VON LEIPZIG, K., 2017. Initialising Customer-orientated Digital Transformation in Enterprises, Procedia Manufacturing, No. 8:517-524.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.