ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Audyt wewnętrzny w zapobieganiu nadużyciom w sektorze publicznym w kontekście globalnych wyzwań i zrównoważonego rozwoju
 
Więcej
Ukryj
1
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, Polska
 
 
Data publikacji online: 11-08-2025
 
 
Data publikacji: 11-08-2025
 
 
NSZ 2025;20(2)
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem badań jest analiza roli audytu wewnętrznego w zapobieganiu nadużyciom w sektorze publicznym, ze szczególnym uwzględnieniem jego skuteczności w kontekście globalnych wyzwań i zasad zrównoważonego rozwoju. Badanie ma na celu ocenę, w jakim stopniu audyt wewnętrzny przyczynia się do minimalizacji ryzyka nadużyć, zwiększenia przejrzystości finansowej oraz poprawy efektywności zarządzania środkami publicznymi. Przyjęta hipoteza badawcza zakładała, że audyt wewnętrzny w sektorze publicznym stanowi skuteczne narzędzie ograniczania nadużyć finansowych i organizacyjnych przez wzmacnianie mechanizmów kontroli zarządczej, podnoszenie poziomu transparentności oraz wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Metody badawcze:
Analiza literatury przedmiotu obejmuje przegląd dostępnych publikacji naukowych, raportów instytucji audytorskich oraz aktów prawnych dotyczących audytu wewnętrznego, nadużyć w sektorze publicznym i zrównoważonego rozwoju. Obserwacja danych wtórnych polega na badaniu wewnętrznych audytów instytucji publicznych oraz danych publikowanych przez organizacje międzynarodowe, takie jak OECD czy Transparency International, w celu oceny skuteczności audytu w przeciwdziałaniu nadużyciom.

Główne wyniki:
Analiza wykazała, że instytucje publiczne powinny traktować audyt wewnętrzny jako narzędzie oceny kompleksowego funkcjonowania organizacji. Oprócz eliminowania zagrożeń związanych z nadużyciami konieczne jest również zapewnienie zgodności działań z zasadami ładu korporacyjnego i celami zrównoważonego rozwoju. Transparentność, odpowiedzialność i rzetelność powinny stać się fundamentami zarządzania środkami publicznymi.

Implikacje dla teorii i praktyki:
Aby skutecznie podnieść efektywność audytu wewnętrznego oraz zwiększyć odporność instytucji publicznych na nadużycia, zaleca się: (1) inwestowanie w zaawansowane narzędzia analityczne, które usprawnią monitorowanie operacji finansowych oraz wczesne wykrywanie nieprawidłowości; (2) organizowanie specjalistycznych szkoleń dla audytorów i kadry zarządzającej w celu zwiększenia ich kompetencji w zakresie identyfikacji i zapobiegania nadużyciom; (3) wdrożenie holistycznego podejścia do zarządzania ryzykiem, obejmującego automatyzację procesów audytowych oraz ciągłe doskonalenie mechanizmów kontrolnych; (4) modernizację systemów zgłaszania nieprawidłowości (ang. whistleblowing) celem zapewnienia większej poufności, dostępności i skuteczności reakcji na zgłoszenia; (5) regularną aktualizację procedur audytowych, dostosowując je do zmieniających się regulacji oraz wyzwań związanych z celami społecznymi i środowiskowymi.
REFERENCJE (34)
1.
ACFE, 2024. Report to the Nations, Austin: Association of Certified Fraud Examiner.
 
2.
ADAMOWICZ, M., ADAMOWICZ, T., 2018. Przebieg i skutki światowego kryzysu finansowego lat 2007-2011 oraz działania antykryzysowe w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 529.
 
3.
BONNY, P., GOODE, S., LACEY, D., 2015. Revisiting Employee Fraud: Gender, Investigation Outcomes and Offender Motivation, Journal of Financial Crime, vol. 22, nr 4.
 
4.
CIAK, J.M., 2016. Experiences of Selected Public Finance Sector Entities Gained on Internal Audit Functioning in Poland – Research Findings, Journal of Scientific Research and Report, vol. 10, nr 6.
 
5.
ĆWIELĄG, K., 2021. Audyt wewnętrzny w racjonalizowaniu samorządowej gospodarki finansowej, Studia i Monografie – Uniwersytet Opolski, nr 600.
 
6.
DANG, H., SHANE, J.S., 2020. Fraud and Abuse Schemes in the Disadvantaged Business Enterprise Program, Journal of Legal Affairs and Dispute Resolution in Engineering and Construction, vol. 12, nr 3.
 
7.
DEC, P., SZCZERBAK, M., 2024. Managing selected types of costs related to ESG implementation in enterprises, E-mentor, nr 5 (107).
 
8.
DEDE, R., EKO, G.S., 2020. The Effect of Investigative, Independent Audit and Due Professional Care Audits on the Effectiveness of the Implementation of Fraud Procedures Moderated by Social Pressure in the Internal Audit Department of PT. Indoagung Multikreasi Ceramic Industri & PT. Wijaya Distribution, Asia Pacific Fraud Journal”, vol. 5 (1).
 
9.
FLASHER, R., SHIRLEY, S., HIGGINS, J.P., 2022. The Structure of State Auditor Functions in the Fight Against Corruption, Current Issues in Auditing, vol. 16, nr 1.
 
10.
FLESZER, D., 2018. Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych – wybrane zagadnienia, Roczniki Administracji i Prawa, nr 18.
 
11.
GOŁĘBIOWSKA, A., ZIENTARSKI, P.B., 2019. Kontrola i audyt w administracji publicznej, Warszawa: Kancelaria Sejmu, Centrum Informacyjne Senatu.
 
12.
GRZESIAK, L., 2021. Kapitał ludzki jako czynnik skuteczności audytu wewnętrznego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
13.
HOLLOW, M., 2014. Money, Morals and Motives: An Exploratory Study into Why Bank Managers and Employees Commit Fraud at Work, Journal of Financial Crime, vol. 21, nr 2.
 
14.
IIA, 2012. Kodeks etyki oraz międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego, Definicja audytu wewnętrznego, Altamonte Springs (FL): The Institute of Internal Auditors.
 
15.
KALOVYA, O.Z., 2020. Determinants of Occupational Fraud Losses: Offenders, Victims and Insights from Fraud Theory, Journal of Financial Crime, vol. 30, nr 2.
 
16.
KARMAŃSKA, A., 2022. Artificial Intelligence in audit, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 4.
 
17.
KOMUNIKAT, 2016. Komunikat Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MRiF z dnia 16 grudnia 2016 r., poz. 28).
 
18.
KRANC, D., 2024. Etyczne aspekty pracy audytora w świetle badań pilotażowych, [w:] Przybylska, J., Kańduła, S., Bogucka, I. (red.), Audyt wewnętrzny narzędziem ułatwiającym zarządzanie organizacją, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
 
19.
KUFEL, T., 2013. Ryzyko i jego analiza na potrzeby audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej, [w:] Kiziukiewicz, T. (red.), Audyt wewnętrzny w strukturze kontroli zarządczej, Warszawa: Difin.
 
20.
LIPCZYŃSKA, A.A., 2023. Kontrola i audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Warszawa: Difin.
 
21.
LISIECKA, K., 2012. Audyt wewnętrzny i kontrola zarządcza w procesach doskonalenia zarządzania organizacją sektora publicznego, Seminaryjne posiedzenie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli 5 grudnia 2012 r.
 
22.
MF, 2003. Podręcznik audytu wewnętrznego w administracji publicznej, Warszawa: Ministerstwo Finansów, marzec.
 
23.
MILEWSKA-ZAWADA, A., 2016. Audyt wewnętrzny szansą na sukces przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Nauki Ekonomiczne, t. 23.
 
24.
MŁODZIK, E., 2016. Ryzyko jako przedmiot badania audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 2.
 
25.
NOWAK, W.A., SKOCZYLAS, A., 2011. Ewolucja audytu wewnętrznego w polskim sektorze finansów publicznych, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, nr 63.
 
26.
SAUNDERS, E.J., 2003. Audyt i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, Częstochowa: PIKW S.A., Educator.
 
27.
SAWYER, L.B., DITTENHOFER, M.A., SCHEINER, J.H., 2016. Sawyer’s Internal Auditing, Altamonte Springs (FL): Inst of Internal Auditors.
 
28.
SZCZEPANKIEWICZ, E., 2018. Identyfikacja i ocena ryzyka w jednostce jako obszar współpracy pomiędzy biegłym rewidentem a audytorem wewnętrznym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 503.
 
29.
SZCZERBAK, M., 2016. Audyt wewnętrzny w ocenie skuteczności kontroli, procesów zarządzania ryzykiem i ładu korporacyjnego, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 1 (792).
 
30.
USTAWA, 1997. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88, poz. 553 ze zm.).
 
31.
WARDOYO, D.U., ARYA, M., PAWESTRI, W.D., SHAKUNTALA, B., 2022. Whistleblowing System Dan Surprise Audit: Strategi Pencegahan Fraud, EKOMA: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, nr 2.
 
32.
WEBER, J., 2024. Metody i techniki wykrywania nadużyć i oszustw finansowych, [w:] Przybylska, J., Kańduła, S., Bogucka, I. (red.), Audyt wewnętrzny narzędziem ułatwiającym zarządzanie organizacją, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
 
33.
WILLIAMS, M., YUSSUF, M.F., OLUKOYA, A.O., 2021. Machine learning for proactive cybersecurity risk analysis and fraud prevention in digital finance ecosystems, International Journal of Engineering Technology Research & Management, nr 12.
 
34.
WYGODNY, A., 2024. Sztuczna inteligencja w audycie i zarządzaniu ryzykiem – nowe możliwości poszerzania wiedzy, Kontrola Państwowa, nr 6.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top