W dobie gospodarki opartej na wiedzy przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw budowana jest przede wszystkim w oparciu o pracowników. Rosnąca mobilność, ustawiczne zmiany w gospodarce oraz brak odpowiednio wykwalifikowanych osób na rynku pracy skutkują zaostrzającą się „wojną o talenty”. Świadomi swoich zdolności pracownicy nie zadowalają się zachętami materialnymi, ale szukają miejsca pracy, w którym będą mieli zapewnione odpowiednie warunki do rozwoju, a zadania będą wymagać kreatywności i współpracy z ludźmi podzielającymi ich zainteresowania. Celem artykułu jest przedstawienie charakterystyki zarządzania talentami w organizacji stosującej koncepcję przywództwa służebnego. Na podstawie analizy literatury przedmiotu można stwierdzić, że największą spójność z założeniami przywództwa służebnego wykazuje inkluzywne zarządzanie talentami skierowane na rozwój pracowników. Kluczowe w tym podejściu jest dopasowanie pracowników utalentowanych do rzeczywistości organizacyjnej, budowanie silnych więzi pomiędzy przywódcą służebnym i jego współpracownikami oraz indywidualne zaplanowanie rozwoju każdego członka organizacji pod kątem jego potrzeb i ambicji.
REFERENCJE(22)
1.
Bieniok H., 2010, Rola zarządzania talentami w procesie budowy potencjału innowacyjnego organizacji, w:. Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, H. Jagoda, J. Lichtarski (red.), Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.
Cappelli P., Keller JR., 2014, Talent Management: Conceptual Approaches and Practical Challenges, “The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior”, nr 1.
Focht A., Ponton M., 2015, Identifying primary characteristics of servant leadership: Delphi study, “International Journal of Leadership Studies”, nr 9(1).
Iqbal S., Qureshi T.M., Khan M.A., Hijazi S.T., 2013, Talent management is not an old wine in a new bottle, “African Journal of Business Management”, nr 7(35).
Lacey M.Y., Groves K., 2014, Talent management collides with corporate social responsibility: creation of inadvertent hypocrisy, “Journal of Management Development”, vol. 33, no. 4.
Russel R.F., StoneA. G., 2002, A review of servant leadership attitudes: developing a practical model, “Leadership & Organization Development Journal”, nr 23/3.
Thunnissen M., Boselie P., Fruytier B., 2013a, A review of talent management: ‘Infancy or adolescence?’, “The International Journal of Human Resource Management”, nr 24(9).
Thunnissen M., Boselie P., Fruytier B., 2013b, Talent management and the relevance of context: Towards a pluralistic approach, “Human Resources Management Review”, nr 23.
Washington R.R., Sutton CH.D., Field H.S., 2006, Individual differences in servant leadership: the roles of values and personality, “Leadership & Organization Development Journal”, vol. 27, no. 8.
Winston B., Fields D., 2015, Seeking and measuring the essential behaviours of servant leadership, “Leadership & Organization Development Journal”, vol. 36, no. 4.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.