ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Słabe sygnały innowacji zakłócających tradycyjne modele biznesowe edukacji akademickiej
,
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Krakowska, Polska
 
2
Uniwersytet Jagielloński, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Data publikacji: 31-03-2025
 
 
NSZ 2025;20(1):33-58
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem artykułu jest rozpoznanie słabych sygnałów w sektorze edukacji uniwersyteckiej, mogących prowadzić do zakłóceń dotychczasowej trajektorii rozwoju na rynku edukacyjnym. Analizie i interpretacji poddane zostaną zjawiska oraz zmiany w sektorze edukacji, takie jak zmiany struktur, relacji i procesów, nowe pomysły, technologie czy też zmiany w obszarze potrzeb, preferencji i postaw wobec istniejącej oferty edukacyjnej, które z perspektywy koncepcji słabych sygnałów mogą być istotnymi wskaźnikami.

Metody badawcze:
Metoda analizy i rozpoznania słabych sygnałów Ansoffa oraz koncepcja innowacji zakłócających zostały wykorzystane do oceny ryzyka pojawienia się innowacji zakłócających tradycyjne modele biznesowe w edukacji.

Główne wyniki:
Rezultatem badania jest zestawienie zidentyfikowanych słabych sygnałów oraz ich konwergencji, co może istotnie zakłócić rynek edukacji uniwersyteckiej, zagrażając dominującej pozycji uniwersytetów, jeśli te nie podejmą odpowiednich działań w celu redefinicji swojej propozycji wartości oraz modeli edukacyjnych.

Implikacje dla teorii i praktyki:
W odpowiedzi na zaprezentowane zmiany uczelnie powinny kontynuować badania nad wpływem innowacji technologicznych na edukację oraz rozwijać strategie adaptacyjne. Adaptacja ta jest kluczowa nie tylko dla utrzymania konkurencyjności, lecz także dla wykorzystania możliwości, jakie niesie przyszłość edukacji w erze cyfrowej. Przyszłe badania powinny skupić się na dalszej analizie wpływu tych innowacji na różne aspekty edukacji oraz na opracowaniu strategii adaptacyjnych dla instytucji edukacyjnych.
REFERENCJE (66)
1.
AL-IMARAH, A.A., SHIELDS, R., 2019. MOOCs, Disruptive innovation and the future of higher education: A conceptual analysis, Innovations in Education and Teaching International, vol. 56, nr 3, s. 258-269.
 
2.
AMIT, R., ZOTT, C., 2001. Value creation in e‐business, Strategic Management Journal, vol. 22, nr 6-7, s. 493-520.
 
3.
ANDREINI, D., BETTINELLI, C., FOSS, N.J., MISMETTI, M., 2022. Business model innovation: a review of the process-based literature, Journal of Management and Governance, vol. 26, nr 4, s. 1089-1121.
 
4.
ANGELSHAUG, M.S., SAEBI, T., LIEN, L., FOSS, N.J., 2023. Searching wide and deep for business model innovation, Innovation: Organization & Management, September, s. 1-24.
 
5.
ANSARI, T.A., HINA HASAN, KHAN, S.A., 2023. New Trends in Higher Education with „Nano-Learning”, IJETMS, vol. 7, nr 3, s. 381-388.
 
6.
ANSOFF, I., 1975. Managing strategic surprise by response to weak signals, California Management Review, vol. 18, nr 2, s. 21-33.
 
7.
ANSOFF, I., 1980. Strategic issue management, Strategic Management Journal, vol. 1, nr 2, s. 131-148.
 
8.
ANSOFF, I., 1985. Zarządzanie strategiczne, Warszawa: PWE.
 
9.
ANSOFF, I., MCDONNELL, E., 1990. Implanting Strategic Management, New York: Prentice Hall.
 
10.
ARAKI, S., KARIYA, T., 2022. Credential inflation and decredentialization: Re-examiningthe mechanism of the devaluation of degrees, European Sociological Review, vol. 38, nr 6, s. 904-919.
 
11.
BAZERMAN, M.H., WATKINS, M.D., 2004. Predictable Surprises: The Disasters You Should Have Seen Coming, and How to Prevent Them, Boston, MA: Harvard Business School Press.
 
12.
BENNETT, N., LEMOINE, G.J., 2014. What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world, Business Horizons, vol. 57, nr 3, s. 311-317.
 
13.
BOELT, A.M., KOLMOS, A., HOLGAARD, J.E., 2022. Literature review of students’ perceptions of generic competence development in problem-based learning in engineering education, European Journal of Engineering Education, vol. 47, nr 6, s. 1399-1420.
 
14.
BOWER, J.L., CHRISTENSEN, C.M., 1995. Disruptive technologies: Catching the wave, Harvard Business Review, vol. 73, nr 1, s. 43-53.
 
15.
CASADESUS‐MASANELL, R., ZHU, F., 2013. Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor‐based business models, Strategic Management Journal, vol. 34, nr 4, s. 464-482.
 
16.
CHESBROUGH, H., ROSENBLOOM, R.S., 2002. The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation’s technology spin‐off companies, Industrial and Corporate Change, vol. 11, nr 3, s. 529-555.
 
17.
CHRISTENSEN, C.M., ANTHONY, S.D., ROTH, E.A., 2004. Seeing what’s next: Using the theories of innovation to predict industry change, Boston, MA: Harvard Business School Press.
 
18.
CHRISTENSEN, C.M., RAYNOR, M.E., 2003. The innovator’s solution: Creating and sustaining successful growth, Boston, MA: Harvard Business School Press.
 
19.
FOSS, N.J., SAEBI, T., 2017. Fifteen Years of Research on Business Model Innovation: How Far Have We Come, and Where Should We Go?, Journal of Management, vol. 43, nr 1, s. 200-227.
 
20.
FOSS, N.J., SAEBI, T., 2018. Business models and business model innovation: Between wicked and paradigmatic problems, Long Range Planning, vol. 51, nr 1, s. 9-21.
 
21.
GANS, J., 2016. The other disruption, Harvard Business Review, vol. 94, nr 3, s. 17.
 
22.
GODET, M., 1991. From Anticipation to Action: A Handbook of Strategic Prospective, Paris: UNESCO Publishing.
 
23.
GROVE, A.S., 1996. Only the Paranoid Survive. How to exploit the crisis points that challenge every company and career, New York: Currency Doubleday.
 
24.
HILTUNEN, E., 2008. The future sign and its three dimensions, Futures, vol. 40, nr 3, s. 247-260.
 
25.
HITT, M.A., IRELAND, R.D., 2002. Managing strategic surprises: The importance of organizational learning. Sloan Management Review, vol. 43, nr 2, s. 43-54.
 
26.
HOLLIDAY, S.M., GIDE, E., 2016. Funding higher education in Australia: A comprehensive analysis of income share agreement as an alternative to income contingent loans, International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, vol. 15, nr 1, s. 1-13.
 
27.
HWANG, J., CHRISTENSEN, C.M., 2008. Disruptive innovation in health care delivery: a framework for business-model innovation, Health Affairs, vol. 27, nr 5, s. 1329-1335.
 
28.
JIRGENSONS, M., KAPENIEKS, J., 2018. Blockchain and the future of digital learning credential assessment and management, Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 20, nr 1, s. 145-156.
 
29.
KHANAGHA, S., VOLBERDA, H., OSHRI, I., 2014. Business model renewal and ambidexterity: structural alteration and strategy formation process during transition to a C loud business model, R&D Management, vol. 44, nr 3, s. 322-340.
 
30.
KOTLER, S., DIAMANDIS, P.H., 2021. Przyszłość jest bliżej niż nam się wydaje, Warszawa: Poltext.
 
31.
LAMPEL, J., SHAPIRA, Z., 2001. Judgmental errors, interactive norms, and the difficulty of detecting strategic surprises, Organization Science, vol. 12, nr 5, s. 599-610.
 
32.
LAVADO-ANGUERA, S., VELASCO-QUINTANA, P.-J., TERRÓN-LÓPEZ, M.-J., 2024. Project-based learning (PBL) as an experiential pedagogical methodology in engineering education: A review of the literature, Education Sciences, vol. 14, nr 6.
 
33.
MACK, O., KHARE, A. (red.), 2016. Managing in a VUCA World, Cham, Switzerland: Springer.
 
34.
MANN, L., CHANG, R., CHANDRASEKARAN, S., CODDINGTON, A., DANIEL, S., COOK, E., SMITH, T.D., 2021. From problem-based learning to practice-based education: A framework for shaping future engineers, European Journal of Engineering Education, vol. 46, nr 1, s. 27-47.
 
35.
MCGEE, K., 2004. Heads Up: How to Anticipate Business Surprises and Seize Opportunities First, Boston, MA: Harvard Business School Press.
 
36.
MCGREAL, R., OLCOTT, JR D., 2022. A strategic reset: micro-credentials for higher education leaders, Smart Learning Environments, vol. 9, nr 9.
 
37.
MERCER, D., 2001. Fear of the future – A new management approach, Management Decision, vol. 39, nr 8, s. 654-659.
 
38.
NASCO, JR D., 2004. Mobile education on-demand: True anytime/anywhere education, Online Journal for Workforce Education and Development, vol. 1, nr 1, s. 3.
 
39.
NEERUPA, C., NAVEEN, R., KUMAR, R., PAVITHRA, J.W.A., 2024. Game on for learning: A holistic exploration of gamification’s impact on student engagement and academic performance in educational environments, Management Matters, vol. 19, nr 1, s. 16.
 
40.
NORBUTAEVICH, J.T., 2020. Use of digital learning technologies in education on the example of smart education, Journal La Edusci, vol. 1, nr 3, s. 33-37.
 
41.
OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y., 2010. Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers, Hoboken, NJ: Wiley.
 
42.
SCHALLMO, D., WILLIAMS, C.A., BOARDMAN, L., 2017. Digital transformation of business models—best practice, enablers, and roadmap, International Journal of Innovation Management, vol. 21, nr 08, s. 1-17.
 
43.
SUŁKOWSKI, Ł., 2016. Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich uczelniach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 429, s. 269-279.
 
44.
TEECE, D.J., 2010. Business models, business strategy and innovation, Long Range Planning, vol. 43, nr 2-3, s. 172-194.
 
45.
THI NGOC HA, N., SPITTLE, M., WATT, A., VAN DYKE, N., 2022. A systematic literature review of micro-credentials in higher education: a non-zero-sum game, Higher Education Research & Development, vol. 42, nr 6, s. 1527-1548.
 
46.
TIMMERS, P., 1998. Business models for electronic markets, Electronic Markets, vol. 8, nr 2, s. 3-8.
 
47.
TOMIČIĆ-PUPEK, K., TOMIČIĆ FURJAN, M., PIHIR, I., VRČEK, N., 2023. Disruptive business model innovation and digital transformation, Business Systems Research: International Journal of The Society for Advancing Innovation and Research in Economy, vol. 14, nr 1, s. 1-25.
 
48.
WANG, Y., 2022. A comparative study on the effectiveness of traditional and modern teaching methods, [w:] 5th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2022), Atlantis Press, s. 270-277.
 
49.
WESSEL, M., CHRISTENSEN, C.M., 2012. Surviving disruption, Harvard Business Review, vol. 90, nr 12, s. 56-64.
 
50.
YOVANOF, G.S., HAZAPIS, G.N., 2008. Disruptive technologies, services, or business models?, Wireless Personal Communications, nr 45, s. 569-583.
 
51.
ZOTT, C., AMIT, R., MASSA, L., 2011. The business model: recent developments and future research, Journal of Management, vol. 37, nr 4, s. 1019-1042.
 
52.
ADLER, P., 2024. What is Gamification in Education: How is It Benefitting EdTech?, https://techresearchonline.com... (dostęp: 31.01.2025).
 
53.
CLARK, P., 2021. Why college degrees are losing their value, https://fee.org/articles/why-c... (dostęp: 30.01.2025).
 
54.
COFFMAN, B.S., 1997. Weak Signal® Research, http://www.mgtaylor.com (dostęp: 31.01.2025).
 
55.
COOPERNICUS, 2024. Transformacyjne trendy zmieniające krajobraz szkolnictwa wyższego. Raport edukacyjny, https://coopernicus.pl/wp-cont... (dostęp: 31.01.2025).
 
56.
GROSE, J., 2024. How to fix the crisis of trust in higher education, https://www.nytimes.com/2024/0... opinion/college-enrollment.html (dostęp: 30.01.2025).
 
57.
HOWART, J., 2024. 56 Fast-Growing Edtech Companies & Startups, https://explodingtopics.com/bl... (dostęp: 31.01.2025).
 
58.
KACZMAREK, J., 2022. Analiza zmian podstaw finansowych funkcjonowania uczelni wyższych w 2022 roku, https://www.krasp.org.pl/files... (dostęp: 30.01.2025).
 
59.
MORDOR INTELLIGENCE, 2024. MOOC Market Size & Share Analysis – Growth Trends & Forecasts (2024-2029), https://www.mordorintelligence... (dostęp: 31.01.2025).
 
60.
NANDHINI, 2024. The future of education and work: Preparing students for a gig economy, https://colorwhistle.com/futur... (dostęp: 30.01.2025).
 
61.
PRICE, R., DUNAGAN, A., 2019. Betting on bootcamps: How short-course training programs could change the landscape of higher ed, https://www.christenseninstitu... (dostęp: 30.01.2025).
 
62.
SHANGANLALL, A., 2024. How Subscription-Based Learning Is Changing Education, https://www.classter.com/blog/... (dostęp: 30.01.2025).
 
63.
SHEWALE, R., 2024. 67+ eLearning Statistics For 2024 (Facts & Figures), https://www.demandsage.com/ele... (dostęp: 30.01.2025).
 
64.
TALIN, B., 2024. 9 disruptive business models – New opportunities for companies, https://morethandigital.info/e... (dostęp: 31.01.2025).
 
65.
VIOLARIS, C., 2023. Americans’ trust in higher ed has reached a new low. Here’s how to navigate the ongoing confidence crisis, https://eab.com/resources/blog... (dostęp: 30.10.2024).
 
66.
ZHURAVLOVA, Y., 2024. EdTech Market Overview: Promising Niches and EdTech Startups, https://www.eliftech.com/insig... (dostęp: 31.01.2025).
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top