ARTYKUŁ ORYGINALNY
Bariery rozwoju kariery zawodowej kobiet z pokolenia Y i Z
 
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Białostocka, Polska
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Data publikacji: 31-03-2025
 
 
NSZ 2025;20(1):117-134
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze:
Celem badań była ocena wpływu wybranych barier na rozwój zawodowy kobiet należących do pokoleń Y (urodzone w latach 1980-1994) i Z (urodzone w latach 1995-2010). Postawiono następujące hipotezy badawcze: H1: Do najistotniejszych barier utrudniających rozwój zawodowy kobiet należą dyskryminacja płacowa oraz stereotypy i uprzedzenia wobec kobiet. H2: Zmienne metryczkowe mają istotny wpływ na wyniki badania, a różnice między analizowanymi grupami są statystycznie istotne.

Metody badawcze:
Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem techniki CAWI (Computer Assisted Web Interview). Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety, udostępniony w formie elektronicznej. Proces zbierania danych trwał od 15 marca do 24 kwietnia 2024 r. Dobór próby miał charakter celowy i obejmował wyłącznie kobiety należące do pokolenia Y oraz Z, aktywne zawodowo lub mające doświadczenie zawodowe. Po zakończeniu etapu gromadzenia danych wszystkie ankiety zostały sprawdzone pod względem kompletności, a następnie zakodowane i poddane analizie statystycznej z wykorzystaniem programu Statistica 14.0. Weryfikacja hipotezy H1 została przeprowadzona z użyciem miar tendencji centralnej i zmienności, takich jak średnia arytmetyczna (x̅), mediana (Me), dominanta (D) oraz współczynnik zmienności (V). W celu weryfikacji hipotezy H2 zastosowano nieparametryczny test U Manna-Whitneya.

Główne wyniki:
Wyniki analizy statystycznej pozwoliły częściowo potwierdzić pierwszą hipotezę badawczą (H1), zgodnie z którą najistotniejszymi barierami utrudniającymi rozwój zawodowy kobiet są dyskryminacja płacowa oraz stereotypy i uprzedzenia wobec kobiet. Bariery te rzeczywiście zostały ocenione jako wysoce istotne, jednak wśród najwyżej ocenianych czynników znalazły się również brak doświadczenia zawodowego, brak wsparcia ze strony pracodawcy oraz niewystarczające poczucie pewności siebie. Wyniki te wskazują, że na ścieżki kariery kobiet wpływają zarówno otoczenie instytucjonalne, jak i wewnętrzne przekonania oraz poczucie kompetencji. Hipoteza druga (H2), zakładająca, że zmienne metryczkowe w istotny sposób różnicują oceny barier, została potwierdzona jedynie częściowo. W odniesieniu do przynależności pokoleniowej jedyną istotnie różnicującą zmienną okazał się brak doświadczenia zawodowego, który był wyżej oceniany przez respondentki z pokolenia Z. Z kolei w analizie zróżnicowania ze względu na poziom wykształcenia statystycznie istotna różnica wystąpiła jedynie w przypadku bariery dotyczącej braku pewności siebie i asertywności, wyżej ocenianej przez kobiety z wyższym wykształceniem. W pozostałych przypadkach różnice były nieistotne zarówno statystycznie, jak i interpretacyjnie (niskie wartości r).

Implikacje dla teorii i praktyki:
Dalsze badania powinny rozszerzyć zakres analizowanych zmiennych, uwzględniając m.in. sytuację rodzinną, miejsce zamieszkania, branżę zatrudnienia, formę umowy o pracę, staż zawodowy czy poziom wsparcia społecznego. Istotne byłoby również pogłębienie badań jakościowych, które pozwoliłyby uchwycić indywidualne doświadczenia i konteksty, niewidoczne w analizie ilościowej. Szczególnie interesującym kierunkiem dalszych analiz może być także zbadanie, w jaki sposób kobiety radzą sobie z identyfikowanymi barierami i jakie strategie adaptacyjne stosują w odpowiedzi na trudności zawodowe. Uzyskane wyniki potwierdzają wielowymiarowość barier rozwoju zawodowego kobiet oraz konieczność podejmowania działań wspierających, zarówno na poziomie systemowym (eliminacja dyskryminacji, wsparcie instytucjonalne), jak i indywidualnym (wzmacnianie poczucia sprawczości, rozwój kompetencji miękkich). Jednocześnie wskazują na potrzebę dalszych badań, które umożliwią lepsze zrozumienie zróżnicowanych doświadczeń zawodowych kobiet i pozwolą formułować rekomendacje odpowiadające ich realnym potrzebom.
REFERENCJE (27)
1.
ASHRAF, F., JEPSEN, D., 2024. Private Patriarchy’s Impact on Women’s Careers: Through Kaleidoscope Career Model Lens, Group & Organization Management, January.
 
2.
BENCSIK, A., HORVÁTH-CSIKÓS, G., JUHÁSZ, T., 2016. Y and Z Generations at Workplaces, Journal of Competitiveness, vol. 6, nr 3.
 
3.
BŁACHNIO, K., 2019. Planowanie kariery zawodowej – przegląd wybranych form wsparcia, Kultura i Wychowanie, nr 2.
 
4.
CZERNIAWSKA, O., 2022. Definicyjne i metodologiczne dylematy badań karier oraz sukcesu zawodowego, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, nr 2.
 
5.
FILIPOWICZ, G., 2019. Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Warszawa: Wolters Kluwer.
 
6.
GERLACH, R., 2014. Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka, Polityka Społeczna, vol. 480, nr 3.
 
7.
HANEK, K.J., GARCIA, S.M., 2022. Barriers for women in the workplace: A social psychological perspective, Social and Personality Psychology Compass, vol. 16, nr 10.
 
8.
JAKIMIUK, B., 2016. Proces budowania kariery zawodowej, [w:] Kukla, D., Duda, W. (red.), Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Warszawa: Difin.
 
9.
JAROSIK-MICHALAK, A., 2018. Zarządzanie karierą z perspektywy jednostki i organizacji, Marketing i Zarządzanie, vol. 51, nr 1.
 
10.
JERUSZKA, U., 2023. Kompetencje i zawody przyszłości. O (nie)dopasowaniu systemu edukacji do potrzeb rynku pracy, [w:] Piotrowska-Piątek, A. (red.), System edukacji wobec zmian demograficznych, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.
 
11.
JĘDRASZCZYK, M., 2016. Pasja i kreatywność jako determinanty rozwoju zawodowego, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, nr 2.
 
12.
KWIATKOWSKI, S.M., 2014. Zarys koncepcji badania karier zawodowych w przedsiębiorstwach, Polityka Społeczna, vol. 480, nr 3.
 
13.
LEE, M., KRAY, L.J., 2021. A gender gap in managerial span of control: Implications for the gender pay gap, Organizational Behavior and Human Decision Process, nr 167.
 
14.
MARCZEC, I., 2018. Sieć kontaktów zawodowych jako czynnik budowania satysfakcji z kariery zawodowej pracowników miejskich i gminnych ośrodków kultury, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 376.
 
15.
MARTINEZ-FIERRO, S., LECHUGA SANCHO, M.P., 2021. Descriptive Elements and Conceptual Structure of Glass Ceiling Research, International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 18, nr 15.
 
16.
NIEWIADOMSKA, A., 2017. Prekariat na polskim rynku pracy. Próba identyfikacji zjawiska, Gospodarka w Praktyce i Teorii, vol. 47, nr 2.
 
17.
PIETRUSZEWSKI, M., 2015. Wskaźniki sukcesu zawodowego i ich operacjonalizacja w praktyce badawczej, Humanizacja Pracy, nr 1.
 
18.
PIORUNEK, M., 2016. Metoda biograficzna w badaniu karier zawodowych. Egzemplifikacja badawczego zamysłu. Otwarte pola eksploracji, [w:] Piorunek, M. (red.), Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
19.
ROŻDŻESTWIEŃSKA, J., 2020. Bariery i ograniczenia na ścieżce kariery – o trudnej sytuacji Polek na rynku pracy, Fabrica Societatis, nr 4.
 
20.
RUDNICKI, J., 2014. Koncepcja przyszłościowego modelu kariery zawodowej, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, nr 31.
 
21.
SHAITO, F., 2019. Career Development: An Overview, https://www.researchgate.net/p... (dostęp: 2.03.2025).
 
22.
SOBOCKA-SZCZAPA, H., 2018. Kompetencje jako determinanta kariery zawodowej, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, vol. 19, nr 10.
 
23.
SON HING, L.S., SAKR, N., SORENSON, J.B., STAMARSKI, C.S., CANIERA, K., COLACO, C., 2023. Gender inequities in the workplace: A holistic review of organizational processes and practices, Human Resource Management Review, vol. 33, nr 3.
 
24.
SZUMIEC, M., 2019. Czynniki determinujące kierunek kariery zawodowej w świetle wybranych teorii rozwoju zawodowego oraz ich znaczenie dla poczucia bezpieczeństwa jednostki, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, vol. 9, nr 2.
 
25.
TABASSUM, N., SHANKAR NAYAK, B., 2021. Gender Stereotypes and Their Impact on Women’s Career Progressions from a Managerial Perspective, IIM Kozhikode Society & Management Review, vol. 10, nr 3.
 
26.
TOMASZEWSKA-LIPIEC, R., 2016. Kariera – zdeprecjonowana wartość nowego pokolenia?, Problemy Profesjologii, nr 1.
 
27.
YILMAZ, B., DINLER KISAÇTUTAN, E., GÜRÜN KARATEPE, S., 2024. Digital natives of the labor market: Generation Z as future leaders and their perspectives on leadership, Frontiers in Psychology, vol. 15.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top