The representatives of Generation Z are entering the organization now with the specific expectations, skills and competences. They determine the manner of behavior and building relationships between them and other employees, as well as superiors in each organization. Hence, the aim of the considerations is to analyze and classify communication barriers with the Generation Z. At the beginning, as a result of a critical analysis of the literature, the context of generation differences was presented and communication barriers were described. Then, the author presents the division of communication barriers with the Generation Z and describes its most important elements. Finally, there were presented the recommendations for managers of different levels and training companies in the field of management training regarding communication with Generation Z in organizations. The knowing of communication barriers with Generation Z allows to take strategic and corrective actions in order to improve communication processes at all levels of the organization's functioning.
REFERENCES(64)
1.
BAŃSKA, W., 2011. Człowiek w organizacji, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
BARNA, L.M., 2003. Stumbling Blocks in Intercultural Communication, [w:] Pomorski Mikułowski, J. (red.), Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
BASKIN, O.W., ARONOFF, C.E., 1980. Interpersonal Communication in Organization, [w:] Griffin, R. (red.), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
BROADBENT, E., GOUGOULIS, J., LUI, N., POTA, V., SIMONS, J., 2017. Generation Z: Global citizenship survey. What the World’s Young People Think and Feel.
CIESIELCZYK, T., WATRAS, G., 2001. Wybrane problemy zarządzania informacją, [w:] Małachowski, A. (red.), Komunikacja gospodarcza. Studia i materiały, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
CZYCZERSKA, K., ŁAWNIK, A., SZLENK-CZYCZERSKA, E., 2020. Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z, Rozprawy Społeczne, T. 14, nr 3.
DOMAGALSKA-GRĘDYS, M., 2017. Wartości w pracy młodych pokoleń Y i Z, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIX, z. 2.
DRZEWIECKI, D., CHEŁMIŃSKI, D., KUBICA, E., 2015. Dobre przywództwo. Najlepsze praktyki polskich lide-rów biznesu, Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwer.
GAIDHANI, S., ARORA, D., SHARMA, B.K., 2019. Understanding the attitude attitude of Generation Z towards towards workplace, International Journal of Management, Technology And Engineering, Vol. IX, Issue I.
GRACZYK-KUCHARSKA, M., ERICKSON, G.S., 2020. A person-organization fit model of Generation Z: Preliminary studies, Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, No. 16(4).
JAKUBOWSKA, J., GRABOWSKA-POWAGA, A., 2015. Wpływ zaufania na podejmowanie decyzji podmiotów gospodarujących na rynku, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 86, nr kol. 1946.
JORDANEK, Z., 2009. Psychologiczne i socjologiczne problemy komunikacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 559(42).
KEMPA, E., 2018. Komunikacja w organizacji jako element wzrostu konkurencyjności, [w:] Grabiec, O. (red.), Zarządzanie nowoczesną organizacją, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
KOZYRIEV, M.P., 2014. Комунікативні бар'єри спілкування та шляхи їх подолання, Naukowy Wisnyk 1'2014 Lwowskiego Państwowego Uniwersytetu Spraw Wewnętrznych.
KURLAND, N.B., PELLED, L.H., 2000. Passing the word: toward a model of gossip and power in the workplace, The Academy of Management Review, Vol. 25, No. 2.
LAZÁNYI, K., BAIMAKOVA, K., 2016. Az alapvető érzelmi beállítottság és a társas támogatás kapcsolata – két felsőoktatási intézmény adatainak tükrében, [in:] Csiszárik-Kocsir, Á. (ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI, Budapest: Óbudai Egyetem.
LIFINTSEV, D., FLEȘERIU, C., WELLBROCK, W., 2019. A study of the attitude of Generation Z to cross-cultural interaction in business, Informacijos mokslai, Vol. 86.
MISHRA, A.K., 1996. Organisational responses to crisis: The centrality of trust, [in:] Kramer, R., Tyler, T. (eds.), Trust in organisations: Frontiers of theory and research, Thousand Oaks (CA): Sage.
MONTEIRO DE CARVALHO, M., 2013. An investigation of the role of communication in IT projects, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 34, Issue 1.
MUSINSZKI, Z., VALLASEK, M., MÉLYPATAKI, G., CSOLÁK, E.H., LIPTÁK, K, 2020. Workaholism And A New Generation – Labour Market Survey Among Hungarian And Romanian Youth, Heavy Work Investment: A Good or Bad Phenomenon?, Vol. 22, Special Issue 14.
PIBER, M., DEMARTINI, P., BIONDI, L., 2019. The management of participatory cultural initiatives: Learning from the discourse on intellectual capital, Journal of Management and Governance, No. 23(2).
PRASZEK, W., WOJTKOWIAK, M., 2020. Zmienni, biegli, zagubieni... Kilka słów o samotności młodych ludzi w e-rzeczywistości, [w:] Kawa, J. (red.), Wyzwania współczesnego świata, T. V, Łódź: Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraf.
UPPAL, J., POOJA, B., 2019. The Role of Business Communication: Effective Barriers and Types of Communication, International Journal of Techno-Management Research, Vol. 06, Issue 04.
WASYLEWICZ, M., 2016. Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z – bilans zysków i strat, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, nr 13.
WELCH, M., JACKSON, P.R., 2007. Rethinking internal communication: a stakeholder approach, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 12, No. 2.
WIETECHA, M., 2017. Wpływ zaufania do liderów na zaangażowanie w pracę w zespołach programistycznych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 105, nr kol. 1980.
FLEȘERIU, C., COSMA, S., BOCĂNEȚ, V., BOTA, M., 2018. The Influence Of Age On How Romanians Choose A Hotel, Risoprint, https://www.researchgate.net/p..._ Fleseriu/publication/331074569_THE_INFLUENCE_OF_AGE_ON_HOW_ROMANIANS_CHOOSE_A_HOTEL/links/5dd574baa6fdcc37897d7a72/THE-INFLUENCE-OF-AGE-ON-HOW-ROMANIANS-CHOOSE-A-HOTEL.pdf (15.01.2021).
FOX, S., 2001. Effective communication: stone age to e-comm. Paper presented at Project Management Institute Annual Seminars & Symposium, Nashville, TN. Newtown Square, PA: Project Management Institute, https://www.pmi.org/learning/l... (05.11.2020).
GÜLER, N., ACAR, P., 2019. Happiness And Intention To Leave Of Z Generation In Terms Of Ihrp, ISMC 2019. 15th International Strategic Management Conference, article_118_6631_pdf_100.pdf (europeanproceed-ings.com) (21.01.2021).
SCHWANTES, M., 2017. To Be a Great Boss, Show These 4 Traits to Your Employees Every Day (Most Never Do), https://www.inc.com/marcel-sch... (30.12.2020).
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.