W artykule, opierając się na zrealizowanych badaniach, przedstawiono wyniki diagnozy kultury organizacyjnej wybranych przedsiębiorstw wielokulturowych z Polski, Hiszpanii oraz Portugalii. Przeprowadzone przez autorki niniejszego artykułu badania to badania pilotażowe, potraktowane jako wstęp do bardziej pogłębionych badań z zakresu problematyki zarządzania zasobami ludzkimi w warunkach występowania różnic kulturowych. Badania dotyczące roli i znaczenia kultury organizacyjnej w wielokulturowym środowisku pracy przeprowadzono m.in. z wykorzystaniem modelu wartości konkurujących Camerona i Quinna, do którego to modelu autorki nawiązują również w tej publikacji. W pracy przedstawiono w formie graficznej tylko częściowe wyniki badań zrealizowanych w roku 2022. W niniejszym artykule dotyczą one typów kultur organizacyjnych w badanych przedsiębiorstwach. Autorki wskazały także różnice w kulturze organizacyjnej między przedsiębiorstwami polskimi a przedsiębiorstwami hiszpańskimi i portugalskimi.
REFERENCJE(32)
1.
BEER, M., NOHRIA, N., 2000. Cracking the code of change, Harvard Business Review, No. 78, May-June, pp. 133-141.
EARLEY, P.C., MOSAKOWSKI, E.M., 2000. Creating hybrid team cultures: An empirical test of international team functioning, Academy of Management Journal, No. 43, pp. 26-49.
FLORCZAK, A., LISOWSKA, A., 2018. Comparative analysis of types of organizational cultures in scientific institutes of the University of Wrocław, Management and Finance – Journal of Management and Finance, Vol. 16, No. 3/1, pp. 113-114.
HUSTED, B., ALLEN, D., 2008. Toward a model of cross-cultural business ethics: the impact of individualism and collectivism on the ethical decision-making process, Journal of Business Ethics, No. 82, pp. 293-305.
KNAP-STEFANIUK, A., 2022. Leadership in Managing Multicultural Teams – Analysis of the Views of Polish and Portuguese Managers, Proceedings of the 39th International Business Information Management Association (IBIMA), 30-31 May 2022, Granada, Spain, pp. 260-270.
KROEBER, A.L., KLUCKHON, C., 1952. Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, Peabode Museum of American Antropology and Ethnology Papers, Vol. 47, No. 1.
MOLINSKY, A., 2007. Cross-cultural code-switching: the psychological challenges of adapting behavior in foreign cultural interactions, Academy of Management Review, No. 32(2), pp. 622-640.
SHENKAR, O., 2001. Cultural distance revisited: towards a more rigorous conceptualization and measurement of cultural differences, Journal of International Business Studies, Vol. 32, No. 3, pp. 519-535.
VAARA, E., 1999. Cultural difference and post-merger problems: Misconceptions and cognitive simplifications, Nordiske Organisasjonsstudier, No. 1(2), pp. 59-88.
VEIGA, J., LUBATKIN, M., CALORI, R., VERY, P., 2000. Measuring organizational culture clashes: A two-nation post-hoc analysis, Human Relations, No. 53(4), pp. 539-557.
WILKINS, A., OUCHI, W.G., 1983. Efficient cultures: Exploring the relationship between culture and organizational performance, Administrative Science Ouarterly, No. 28, pp. 468-481.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.