REVIEW PAPER
Information resources and their exploration in cyberspace as a component of the business potential of modern organizations
 
More details
Hide details
1
Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa, Polska
 
 
Online publication date: 2025-03-31
 
 
Publication date: 2025-03-31
 
 
NSZ 2025;20(1):15-32
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Research objectives and hypothesis/research questions:
The purpose of the research was to determine the role of information resources in building the business potential of modern organizations, analyzing how their exploration in cyberspace affects the improvement of business processes and decision-making. The entire study is profiled with the hypothesis that: information resources and their exploration determine the growth of business potential of modern enterprises.

Research methods:
To verify the formulated hypothesis, research methods related to critical analysis of scientific literature, industry reports and other sources related to the research topic were used, as well as our own sub-studies like diagnostic surveys according to the needs profile in question.

Main results:
Confirmation of the hypothesis that information resources and their exploration determine the growth of business potential of modern enterprises.

Implications for theory and practice:
Data mining in cyberspace, supported by the development of artificial intelligence technologies, enables companies not only to optimize business processes, but also to introduce innovative operating models.
REFERENCES (23)
1.
ADAMCZEWSKI, P., 2018. Organizacje data-driven w ewolucji transformacji cyfrowej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 527.
 
2.
ADAMIK, A., 2019. Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
 
3.
AI@ENTERPRISE SUMMIT, 2021. Raport specjalny AI@Enterprise 2021. Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie, https://aisummit.today/wp-cont... (dostęp: 14.02.2025).
 
4.
ANTCZAK, J., 2020. Zarządzanie przedsiębiorstwem w cyberprzestrzeni, Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
 
5.
CADD, K., 2020. Avast Blog History of Cyber Security, https://blog.avast.com/history... (dostęp: 15.02.2025).
 
6.
DEEPTECHNOLOGY.AI, 2024. Sztuczna inteligencja – jakie niesie zagrożenia?, https://www.deeptechnology.ai/... (dostęp: 14.02.2025).
 
7.
FISCHER, B., PĄZIK, A., ŚWIERCZYŃSKI, M. (red.), 2023. Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii 2, Warszawa: Wolter Kluwer.
 
8.
GREGOR, B., KACZOROWSKA-SPYCHALSKA, D., 2020. Technologie cyfrowe w biznesie. Przedsiębiorstwa 4.0 a sztuczna inteligencja, Warszawa: PWN.
 
9.
JACKOWSKA, B., SLIŻ, P., SICIŃSKI, J., 2023. Identyfikacja stopnia dojrzałości implementacji technologii ICT w polskich przedsiębiorstwach usługowych, Przedsiębiorstwo Przyszłości, vol. 56, nr 3.
 
10.
KISIELNICKI, J., 2013. Systemy informatyczne zarządzania, Warszawa: Placet.
 
11.
KPMG, 2024. Barometr cyberbezpieczeństwa. Na fali czy w labiryncie regulacji?, https://assets.kpmg.com/conten... (dostęp: 13.02.2025).
 
12.
KRYSTIAN, M., ZASKÓRSKI, P., 2023. Sztuczna inteligencja w usprawnianiu procesów biznesowych, Nowoczesne Systemy Zarządzania, vol. 18, nr 4.
 
13.
PAWEŁOSZEK, I., 2018. Rola kreatywności w analityce biznesowej w kontekście analizy danych marketingowych, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 162.
 
14.
POLAK, K., 2018. W jaki sposób działy marketingu i sprzedaży mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do wydobycia wartości z posiadanych danych?, https://www.internetstandard.p... (dostęp: 12.02.2025).
 
15.
PRZEGALIŃSKA, A., JEMIELNIAK, D., 2023a. AI w strategii. Rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu, Warszawa: MT Biznes.
 
16.
PRZEGALIŃSKA, A., JEMIELNIAK, D., 2023b. Współpracująca sztuczna inteligencja w zastosowaniach biznesowych w Przyszłość jest dziś. Trendy kształtujące biznes, społeczeństwo i przywództwo, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego.
 
17.
PYLE, D., 1999. Data preparation for data mining, San Francisco: Morgan Kaufmann.
 
18.
SLIŻ, P., DOBROWOLSKA, E., 2022. Rynek usług generowanych z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji – przegląd organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej, [w:] Wróbel, P. (red.), Organizacje w warunkach gospodarki cyfrowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
19.
STEPHENSON, D., 2020. Big Data, Nauka o danych i AI bez tajemnic. Podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swój biznes, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
 
20.
WODECKI, A., 2018. Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji, Kraków: edu-Libri.
 
21.
WOLNIAK, R., 2023. Deskryptywna analiza danych, Zarządzanie i Jakość, vol. 5, nr 2.
 
22.
ZASKÓRSKI, P., 2012. Asymetria informacyjna w zarządzaniu procesami, Warszawa: Wojskowa Akademia Techniczna.
 
23.
ZASKÓRSKI, P., ZASKÓRSKI, W., WOŹNIAK, J., 2021. Świadomość sytuacyjna a bezpieczeństwo i informacyjna ciągłość działania w organizacjach rozproszonych, Warszawa: CeDeWu.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top