ARTYKUŁ ORYGINALNY
Cechy przywódcze nauczyciela wychowania fizycznego wyższej uczelni wojskowej
Więcej
Ukryj
1
Zhytomyr Korolov Military Institute, Zhytomyr, Ukraine
Data publikacji online: 30-06-2024
Data publikacji: 30-06-2024
NSZ 2024;19(1):89-100
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Efektywność pracy nauczyciela szkolnictwa wyższego (dalej: nauczyciela), sukcesy podchorążych w kulturze fizycznej i sporcie, poziom ich zdrowia somatycznego i stanu psychofizycznego w dużej mierze zależą od wysokiego poziomu przygotowania zawodowego specjalistów wychowania fizycznego, cech przywódczych nauczycieli oraz ich stosunku do procesu kształcenia i szkolenia. W artykule podjęto problematykę cech przywódczych nauczyciela wychowania fizycznego wyższej uczelni wojskowej w procesie wychowania fizycznego, specjalnego przysposobienia fizycznego i sportu przyszłych oficerów. Badania zostały przeprowadzone wspólnie przez specjalistów Wydziału Nauk Społecznych oraz Katedry Wychowania Fizycznego, Specjalnego Przysposobienia Fizycznego i Sportu Żytomierskiego Instytutu Wojskowego im. Żyłomira Korolowa w latach 2021-2022. W badaniu, którego celem było zbadanie cech przywódczych nauczycieli Katedry Wychowania Fizycznego, Specjalnego Przysposobienia Fizycznego i Sportu, wzięli udział podchorążowie starszych lat jako przyszli oficerowie (n = 446). Zgodnie z wynikami anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród podchorążych, dotyczącej określenia cech przywódczych nauczycieli wychowania fizycznego wojskowego instytutu oraz relacji między przyszłymi oficerami a nauczycielami podczas zajęć wychowania fizycznego i indywidualnej pracy z podchorążymi, stwierdzono, że większość respondentów za główne cechy przywódcze uważa: ekspertyzę (wiedza z zakresu zawodowego) (80,4%), umiejętności organizacyjne (75,4%), sprawność fizyczną (69,3%), siłę woli (62,1%), dyscyplinę (60,1%), uczucie podziwu (58,5%) oraz życzliwość (57,7%). Między nauczycielami a kadetami dominują wzajemne relacje oparte na szacunku i zaufaniu (69,6%), koleżeństwie (61,1%), przyjaznych stosunkach (48,9%) itd. Tak więc skuteczność zajęć wychowania fizycznego w wyższej wojskowej instytucji edukacyjnej w dużej mierze zależy od cech przywódczych nauczyciela i jego autorytetu.
REFERENCJE (11)
1.
AHAIEV, N.A., KOKUN, A.M., PISHKO, I.O., LOZINSKA, N.S., HERASYMENKO, M.V., TKACHENKO, V.V., 2014. Psykholohichne zabezpechennia rozvytku liderskykh yakostei maibutnikh ofitseriv. Metodychnyi posibnyk, Kyiv: Naukovo-doslidnyi tsentr humanitarnykh problem zbroinykh syl Ukrainy.
2.
BOIKO, O.V., KOBERSKYI, L.V., KOZHEVNIKOV, V.M., ROMANYSHYN, A.M., SKRYPNYK, S.V., 2012. Viiskova pedahohika u profesiinii diialnosti ofitsera i serzhanta: navchalnyi posibnyk. Knyha 1. Zahalni osnovy pedahohiky ta viiskova dydaktyka, Lviv: ASV.
4.
HRYBAN, H.P., 2008. Teoretyko-metodolohichni, psykholoho-pedahohichni ta naukovo-valeolohichni zasady kompleksnoho i systemnoho vyrishennia zavdan fizychnoho vykhovannia studentiv, Zhytomyr: DAEU.
5.
IAHUPOV, V.V., 2000. Teoriia i metodyka viiskovoho navchannia, Kyiv: Tandem.
6.
KORNIICHUK, Y., STAROKON, Y., SHKATULA, O., 2020. Military Leadership. Ukrainian Perspectives, Modern Management Systems, Vol. 15, No. 1, pp. 45-53.
7.
KRUTSEVYCH, T.YU. (Ed.), 2008. Teoriia i metodyka fyzychnoho vykhovannia, Kyiv: Olimpiiska literatura.
8.
KURAMSHYN, YU.F. (Ed.), 2010. Teoryia y metodyka fyzycheskoi kulturы: uchebnyk dlia vuzov, Sovetskyi sport.
9.
NOSKO, M.O., HARKUSHA, S.V., VOIEDILOVA, O.M., 2014. Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni, Kyiv: SPD Chalchynska N.V.
10.
SUSHCHENKO, L.P., 2003. Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia ta sportu (teoretyko metodolohichnyi aspekt), Zaporizhzhia: Zaporizhzhia Polytechnic National University.
11.
ZAVYDIVSKA, O.I., ZAVYDIVSKA, N.N., KHANIKIANTS, O.V., 2016. Self-management as a condition for creating a health culture among students, Journal of Physical Education and Sport (JPES), 16 Supplement, Issue 1, pp. 592-597.