ORIGINAL PAPER
DISINFORMATION UNSUSTAINABLE PRACTICES IN BUSINESS
 
More details
Hide details
1
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Prawa i Ekonomii
 
 
Online publication date: 2020-06-29
 
 
Publication date: 2020-06-29
 
 
NSZ 2020;15(2):31-40
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Popularization of the trend of being „eco” contributed to the excessive use of it by many enterprises. They want to use this naming, but they do not adapt their products to the required criteria for the products that are friendly to man and the environment. Many producers consciously mislead their recipients by communicating the numerous features that indicate that a product is "bio" or "eco", while in reality it is not. This mechanism called greenwashing is a complex issue, because it is difficult for consumers to distinguish the truth from the colorized "green lie". Nowadays, companies use human naivety and ignorance in the area of envi-ronmental protection and ecology and they use unethical popular marketing tools, which is influenced by the growing fashion for an ecological assortment. In this situation, the products offered have nothing to do with caring for the environment. In the article, the aim of the author is to present the essence of greenwashing, show his practices and present a proposal to oppose this unethical action, to eliminate them from business activities.
 
REFERENCES (30)
1.
ADAMCZYK J., NITKIEWICZ T., 2007, Prognozowanie zrównoważonego rozwoju, PWE, Warsza-wa.
 
2.
ARMSTRONG G., KOTLER P., 2012, Marketing, Wolters Kluwer business, Warszawa.
 
3.
BELZ F., PEATTIE K., 2009, Sustainability Marketing, John Wiley and Sons Ltd., United Kingdom.
 
4.
BRUNO K. (with help from Jed Greer), 1992, The Greenpeace Book of Greenwash, Worldwide Home Environmentalists' Network.
 
5.
CZAJA M., 2011, Greenwash, czyli „zielone kłamstwo", „Business & Beauty”, nr 3.
 
6.
EMERY B., 2012, Sustainable Marketing, Pearson Education Limited, London.
 
7.
ESTES R., 1993, Toward sustainable development: from theory to praxis, Social Development Issues, vol. 15, nr 3.
 
8.
FIEDOR B., CZAJA S., GRACZYK A., JAKUBCZYK Z., 2002, Podstawy ekonomii środowiska i zaso-bów naturalnych, C.H. Beck, Warszawa.
 
9.
JEŻOWSKI P., 2012, Rozwój zrównoważony i jego nowe wyzwania, "Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace", nr 2(10).
 
10.
KEEFE L. M., 2008, Marketing Defined, “Marketing News”.
 
11.
KOTLER P., KELLER K. L., 2012, Marketing, Rebis, Poznań.
 
12.
LANE E.L., 2013, Green marketing goes negative: the advent of reverse greenwashing, „Intellectual Property & Technology Law Journal”, Vol. 25, No. 1.
 
13.
MARTIN D., J. SCHOUTEN J., 2012, Sustainable Marketing, Prentice Hall.
 
14.
PABIAN A., 2013, Działalność promocyjna w koncepcji sustainability, "Marketing i Rynek", nr 8.
 
15.
PABIAN A., 2014, Greenwashing i astroturfing. Zielona dezinformacja w działalności promocyjnej, "Marketing i Rynek" (CD), nr 4.
 
16.
ROHMER B., 2007, Greenwash Confronted, Friend of the Earth Europe, Belgia.
 
17.
REPORT OF THE WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT, Our Common Future, Oxford University Press, Oxford 1987.
 
18.
Sustainable Consumption. Facts and Trends, 2008, World Business Council for Sustainable Development, Brussels.
 
19.
A report on environmental claims, 2010, TerraChoice, Underwriters Laboratories.
 
20.
DYREKTYWA RADY 84/450/EWG z 10 września 1984 r. dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd.
 
21.
DYREKTYWA 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych.
 
22.
DYREKTYWA RADY 97/7/WE z dnia 20 maja 1997 r.
 
23.
DYREKTYWA 98/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r.
 
24.
DYREKTYWA 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
 
25.
DYREKTYWA 2006/114/we Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej.
 
26.
UCHWAŁA Nr ZO 45/10 z 8 lipca 2010 roku Zespołu Orzekającego w sprawie sygn. Akt: K/58/10.
 
27.
WWF INTERNATIONAL, 2013, Living Planet Report 2012, Biodiversity, Biocapacity and Better Choices, WWF Switzerland.
 
29.
http://csr.pl/ (27.12.2019).
 
30.
www.byceko.pl (12.12.2019).
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top