REVIEW PAPER
PROFESSIONAL AND COMMERCIAL RESEARCH AND OPINION SURVEYS IN SOCIAL SCIENCES FOR SCIENTIFIC DISSERTATIONS
 
More details
Hide details
1
Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
 
 
Online publication date: 2020-06-29
 
 
Publication date: 2020-06-29
 
 
NSZ 2020;15(2):105-119
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Studies in the field of social sciences can aid in the preparation of staff to conduct professional social research. The most effective way to ensure the acquisition of this knowledge, is the writing of Bachelors, Masters and Doctorate theses, based on empirical research conducted in many areas of social sciences. The aim of this article is to indicate the differences between commercial and professional research methods compared to methodological and organized research undertakings in empirical tests, that are aimed at teaching and are used in qualifications papers. The article comprises two parts devoted to methodological and practical aspects and is based on many years of experience in acting as a thesis advisor on papers basing on, among others, opinion polls conducted on various populations of respondents. This article may also inspire discussion about the correct preparation practices to ready staff for work in research institutions, commercial studios or government offices that deal with social statistics.
REFERENCES (21)
1.
APANOWICZ J., 2003, Metodologia nauk, TNOiK, Toruń.
 
2.
BABBIE E., 2007, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
 
3.
BRZEZIŃSKI J., 1997, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa.
 
4.
BRZEZIŃSKI J., 2000, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wyd. SCHOLAR, Warszawa.
 
5.
KĘDZIOR Z., KARCZ K., 1997, 2006, 2011, Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa.
 
6.
KONARZEWSKI K., 2002, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
 
7.
KOPALIŃSKI W., 2006, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Of. Wyd. RYTM, Warszawa,.
 
8.
KORDOS J., 2014, Statystyczne badanie zjawisk społecznych (w:) T. Panek (red.), Statystyka społeczna, PWE, Warszawa.
 
9.
MARSHALL G. (red.), 2006, Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa.
 
10.
MAYNTZ R., HOLM K., HÜBNER P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
 
11.
NOWAK S., 2008, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
 
12.
PANEK T. (red.), 2014, Statystyka społeczna, PWE, Warszawa.
 
13.
PIETER J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, PAN, Wrocław, Warszawa, Kraków.
 
14.
PIETER J., 1973, Oceny i wartości, Wyd. Nauk. Śląsk, Katowice.
 
15.
PIETER J., 1975, Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa.
 
16.
PILCH T., 1995, 2001, Zasady badań pedagogicznych, wyd. Żak, Warszawa.
 
17.
PILCH T., BAUMAN T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Żak, Warszawa.
 
18.
PIWOWARSKI W., 1977, Religijność miejska w rejonie uprzemysłowionym, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.
 
19.
STARZYŃSKA W., 2012, Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa.
 
20.
SZCZEPAŃSKI J., 1972, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
 
21.
TATARKIEWICZ W., 1978, Pojęcie wartości, (w:), Parerga, PWN, Warszawa.
 
eISSN:2719-860X
ISSN:1896-9380
Journals System - logo
Scroll to top